Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 659   projektů
0 nových

Styly učení žáků a studentů

«»
Přípona
.doc
Typ
projekt
Stažené
1 x
Velikost
0,1 MB
Jazyk
český
ID projektu
3317
Poslední úprava
09.05.2014
Zobrazeno
670 x
Autor:
josef.trousil
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
Co říkáme na otázku: Jak se učit?
1. Žák je vyzýván k učení, je mu předepisován obsah a rozsah učiva, ale postup je necháván na něm (učení metodou pokusu a omylu).
2. Žák musí dostat od učitele nebo od rodiče určitý návod, jak postupovat (učení podle instrukcí, učení nápodobou vzoru).
3. Žák je vyzýván, aby změnil svůj způsob učení na středoškolský, vysokoškolský atd. (učení nápodobou neexistujícího typického žáka na určitém stupni školy podle pokynů učitele).
4. Žák je vyzýván, aby respektoval velmi obecná doporučení, zásady „univerzálního“ učení (řízené samoučení pomocí příruček).
5. Žák je vyzýván, aby respektoval poznatky získané psychologickým výzkumem lidského učení; množství psychologických teorií a psychologických „škol“ (učení vysvětlováním, výcvikem, přeučováním).

Dosavadní přístupy - problémy a rizika

Problémy ve školní praxi
- nepočítají s individuálními zvláštnostmi žáka (individuální diagnostika)
- nepočítají s těmi postupy učení, k nimž se on sám zatím dopracoval (subj. „funkční“ postupy)
- chtějí tyto postupy předělat, aniž je hlouběji poznaly
- někdy je dokonce chtějí zlikvidovat ve prospěch hromadně doporučovaných postupů

Rizika pro celý systém
- školský systém ignoruje individuální styly učení žáků (jak se učí „průměrný“ žák)
- školský systém nepřeje individuálním vyučovacím stylům učitelů („správný postup“; kriteria?)
- trvá-li tento tlak dlouho a je-li systematický, ztrácíme výrazné individuality, originální myslitele, nekonvenčně uvažující jedince

Klíčová slova:

rizika

učení

struktura

determinanty

diagnostika

dotazník



Obsah:
  • Co říkáme na otázku: Jak se učit?
    Problémy ve školní praxi
    Rizika pro celý systém
    Hledání východisek
    Obtíže současné školy
    Pojem učení
    Styly učení
    Struktura stylu učení
    Žákovská pojetí učení (Säljö, 1979)
    Studentské pojetí učení a učitelova vyučování (van Rossum, 1985)
    Vnější determinanty stylů učení
    Diagnostika stylů učení
    České verze zahraničních metod
    Dotazníkstylů učení - LSI (Dunnová, Dunn, Price, 1989)
    Struktura dotazníku LSI
    Literatura

Zdroje:
O souborech cookie na této stránce

Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.

Nastavení Povolit vše