Vzdělávací program „Začít spolu“
«»
Popis:
Původ a historie programu Step by Step
- Původní inspirace vznikla jako reakce na komplikovanou situaci ve vzdělávání menšin v Americe v době „vzdělanostního (sputnikovského) šoku“ 60.-70. let
(USA a Kanada: původní obyvatelstvo, imigranti, sociálně slabé skupiny ve slumech apod.).
- OTÁZKA:
Jak dosáhnout podstatně vyšší obecné vzdělanosti (ale i „vychovanosti“) v mladé populaci (konkurenceschopnost)???
Závěry a řešení:
- zaměřit se na to, aby každé dítě dostalo příležitost a na základě svých individuálních možností dosáhlo optimální úrovně vzdělání
- zaměřit se na to, aby se děti ve škole učily společně a od sebe navzájem; vycházely při tom ze své různosti a učily se akceptovat se navzájem (interkulturalita a výchova k toleranci)
- otevřít školu spolupráci s rodinou a širší veřejností
Je to vzdělávací program zdůrazňující
individuální přístup k dítěti - důraz na osobní rozvoj
- partnerství rodiny, školy a širší společnosti v oblasti výchovy a vzdělávání
- prosazuje a umožňuje inkluzi dětí se speciálními potřebami (dětí nadprůměrně nadaných, dětí s vývojovými poruchami, dětí s postižením, velmi se osvědčuje u dětí z různých etnických menšin)
- dále klade důraz na podnětné prostředí - netradiční členění třídy do center aktivit,
Klíčová slova:
vzdělání
podněty
výuka
vyučování
rozhodování
facilitace
diagnóza
Obsah:
- Původ a historie programu Step by Step
Je to vzdělávací program zdůrazňující
Program ZaS v ČR:
Kontexty programu Začít spolu a současných tendencí ve vzdělávání (pro 21. stol.):
Vyučování v programu ZaS má konstruktivistický základ, tzn.
Průběh vyučovacího dne:
Role učitele v programu ZaS: vytvořit stimulující prostředí pro učení
1. Rozhoduje: (vodítkem je kurikulum a potřeby konkrétní třídy
2. Usnadňuje učení - facilitace:
3. Pozoruje a hodnotí: provádí ped. diagnózu
4. Učitel jako vzor
Závěrem: ZaS - třída zaměřená na dítě (shrnutí)
Základní literatura:
Zdroje:
- KREJČOVÁ, V.; KARGEROVÁ, J. Vzdělávací program Začít spolu pro I. stupeň ZŠ. Praha : Portál, 2003.
- GARDOŠOVÁ, J.; DUJKOVÁ, L. Vzdělávací program Začít spolu pro předškolní vzdělávání. Praha : Portál 2003.
- Kol. Učím s radostí (ve spolupráci Step by Step ČR a o.s. Kritické myšlení). Praha : STROM, 2003.
- WALSH BURKE, K. Začít spolu (program pro děti a rodiče). Vytváření tříd zaměřených na dítě pro 8-, 9- a 10-leté děti. Vyšlo jako manuál OSF (Open Society Fund) pro potřeby ZaS (Začít spolu) - Praha 1998.
O souborech cookie na této stránce
Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.