Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 663
projektů

Aktuální otázky didaktiky psychologie

«»
Přípona
.pdf
Typ
rigorózní práce
Stažené
0 x
Velikost
6,2 MB
Jazyk
český
ID projektu
9834
Poslední úprava
06.03.2017
Zobrazeno
1 185 x
Autor:
kungs
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
Didaktice psychologie zatím není věnována velká péče. Tato rigorózní práce je možným příspěvkem do dané problematiky. Navazuje na diplomovou práci "Aktuální otázky didaktiky psychologie na středních školách" obhájenou v roce 2004, rozvíjí ji a rozšiřuje jak v části teoretické, tak praktické; zcela nová je část aplikovaná.

Část Teoreticko - praktická východiska tvoří nejduležitější aspekty výuky psychologie. V souladu se záměry práce jsme se snažili podchytit a zmapovat nejvýznamnější témata didaktiky odrážející se v pedagogickém procesu. Jedná se především o obecnou charakteristiku předmětu psychologie na ruzných typech škol, faktory ovlivňující výuku, metody a formy výuky, motivace, osobnost učitele, hodnocení či materiálně didaktické prostředky. Snažili jsme se uchopit nejzákladnější teoretická témata mající dle našeho názoru největší vliv na kvalitu výuky předmětu. Chápeme, že problematika je jistě ještě obsáhlejší, ale domníváme se, že jsme vhodně vybrali nejpodstatnější aspekty.

Empirická sonda má za cíl zmapovat situaci výuky psychologie na vybraných školách pomocí dotazníkové metody a rozhovoru a vyvodit z výsledku závěry, které by mohly posloužit k optimalizaci výuky psychologie.

Část aplikovaná reflektuje a zužitkovává poznatky z části teoretické i výsledky dotazování a rozhovoru a snaží se je uplatnit při tvorbě tématického plánu pro vybraný studijní obor vyšší školy zdravotnické. Autorka zná problematiku výuky psychologie pro tento obor a poukazuje na některé nedostatky, se kterými se při výuce setkala.

Celkově si klade rigorózní práce za cíl odhalit nejdůležitější otázky didaktiky psychologie a nalézt možná řešení. Snažíme se kriticky zhodnotit současnou výuku psychologie na školách, zmapovat používané- metody a formy výuky, nastínit vztah studentu k tomuto předmětu, jejich připomínky a náměty na zlepšení výuky a konečně navrhnout jeden z možných přístupu v námi zhotoveném tematickém plánu. Záměrem je tedy přinést podnětné připomínky a návrhy na zlepšení výuky. Je pokusem strukturovaně a v uceleném systému podat přehled a výklad hlavních didaktických problému předmětu psychologie.

Klíčová slova:

didaktika

psychologie

osobnost učitele

motivace ve vyučování

vyučovací metody

vyučovací formy

empirická sonda



Obsah:
  • OBSAH -4-
    ÚVOD -6-
    I. TEORETICKO-PRAKTICKÁ VÝCHODISKA -9-
    1. Didaktika -10-
    1.1 Didaktika psychologie -15-.
    2. Psychologie jako vyučovací předmět a jeho cíle a obsahy -20-
    2.1 Pojetí předmětu psychologie na gymnáziích -27-
    2.2 Pojetí předmětu psychologie na vybraných středních odborných školách -28-.
    2.2.1 Psychologie jako vyučovací předmět na středních zdravotnických školách -28-
    2.2.2 Psychologie jako vyučovací předmět na středních pedagogických školách -29-
    2.2.3 Psychologie jako vyučovací předmět pro studijní obor obchodnik-obchodnice -31-
    2.3 Pojetí předmětu psychologie na vybraných vyšších odborných školách -32-
    2.3.1 Psychologie jako vyučovací předmět na vyšších odborných školách zdravotnických -32-
    3. Osobnost učitele psychologie -35-
    4. Motivace ve vyučování -43-
    5. Vyučovací metody -50-
    5.1 Aktivizační výukové metody v hodinách psychologie -57-
    5.1.1 Diskusní metody -59-
    5.1.2 Hra -63-
    5.1.3 Situační metody -67-
    5.1.4 Inscenační metody -69-
    5.2 Problémové vyučování -72-
    5.3 Sociálněpsychologický výcvik -77-.
    6. Vyučovací formy -83-
    7. Materiálně didaktické prostředky -96-
    8. Prověřování a hodnocení výsledků -106-
    II. EMPIRICKÁ SONDA -115-
    9. Cíle a úkoly výzkumu -116-
    9.1. Vymezení otázek výzkumu -117-
    10. Realizace výzkumu -119-
    10.1 Způsob realizace výzkumu -119-
    10.2 Výzkumný soubor -121-
    11. Použité metody -123-
    11.1 Dotazník -123-
    11.2 Rozhovor -125-
    12. Výsledky výzkumu a jejich rozbor -129-
    12.1 Zpracování dotazníků -129-
    12.2 Zpracování rozhovorů -149-
    13. Shrnutí výsledků -154-
    III. APLIKACE VE VÝUCE PSYCHOLOGIE NA VYŠŠÍCH ODBORNÝCH ŠKOLÁCH ZDRAVOTNICKÝCH -157-
    14. Problematika výuky psychologie u zdravotnických záchranářů -158-
    15. Návrh na tématický plán -163-
    IV. ZÁVĚR -171-
    V. POUŽITÁ LITERATURA -174-
    PŘÍLOHY: Tématický plán gymnázia
    Osnovy psychologie na vybraných typech škol Dotazník „Výuka psychologie" Rozhovory s učiteli
O souborech cookie na této stránce

Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.

Nastavení Povolit vše