Popis:
Volba povolání je pro mladého člověka rozhodnutí, které může ovlivnit celý jeho život. Profesionální orientace je jedním z nejdůležitějších úkolů dospívání a měla by být naplňována s ohledem na co nejoptimálnější uplatnění individuálních schopností a vlastností člověka i v souladu s jeho motivační zaměřeností, tedy očekávaným uspokojením potřeb, individuálních cílů, osobních zájmů, ale i hodnot a ideálů v konfrontaci s danou nabídkou možností v konkrétních životních podmínkách.
Předstupněm budoucího reálného profesního zaměření bývají nejprve nejasné představy a sny o budoucím uplatnění, které se však postupně krystalizují do konkrétnější podoby. Tento trend vyžaduje určitého souladu individuální způsobilosti, cílevědomosti, vůle a dalších okolností.
K základním činitelům ovlivňujícím profesní orientaci patří také motivace. Motivace spolupůsobí vedle zájmů také s rodinnou tradicí, ambicemi, sebeprosazováním, ale i subjektivním náhledem prestiže dané profese a v neposlední řadě i očekávanými budoucími perspektivami.
Cílem mé rigorózní práce bylo analyzovat všechny motivační faktory, které zásadní měrou ovlivňují profesní volbu u žáků základních škol. Dále zjistit, které činitele motivace více podpořit, aby v rozhodující fázi výběru povolání byly žákům nápomocny. Také jsem chtěla objasnit význam role školy, pedagogů a výchovných poradců, kteří jsou nedílnou součástí tohoto procesu. Snažila jsem se také vystihnout podíl rodinného zázemí a přátel při vlastním rozhodování žáků. Aspektů působících při výběru povolání je jistě mnoho, ale je důležité vybrat ty zásadní a utvořit si vlastní názor i přesto, že je to v tomto věkovém období velmi obtížné.
O tom, že je téma rigorózní práce aktuální a informačně nosné, svědčí i fakt, že se danou problematikou zabývají školské systémy zemí EU, kde se podpora státu v procesu volby povolání stala jednou z významných priorit.
Klíčová slova:
motivace
osobnost
povolání
učení a chování
zaměstnanost
hypotéza práce
odborná příprava
Obsah:
- Obsah 4
Úvod 9
1 Osobnost 10
1.1 Osobnost ve vztahu k motivačním aspektům 10
1.2 Struktura a dynamika osobnosti 11
1.3 Vývoj osobnosti 12
1.4 Charakteristika vývojových změn osobnosti v období dospívání 13
2 Motivace 16
2.1 Motivace jako hybná síla chování 16
2.1.1 Teorie výkonové motivace 17
2.2 Motiv 18
2.3 Motivace a osobnost 20
2.4 Hodnoty a hodnotové systémy 21
2.5 Úloha motivace v pedagogickém procesu 22
3 Základní školství a jeho úloha při volbě povolání 24
3.1 Klima školy a kultura školního prostředí 24
3.2 Role školy v procesu volby povolání 25
3.3 Výchova k volbě povolání - koncepce a přístupy 26
3.4 Výchova k volbě povolání - tematické okruhy 29
3.5 Kariérové poradenství ve školách 31
3.6 Srovnání poradenských systémů v jednotlivých zemích eu 32
3.7 Výzkumné šetření motivačních faktorů na školách v usa 33
4 Teorie profesní volby 35
4.1 Teorie rysů a faktorů 35
4.2 Vývojové teorie 35
4.3 Typologický přístup 39
4.4 Typy modálního stylu a profesního prostředí podle rollanda 41
5 Role výchovného poradce na základní škole 42
5.1 Metodické a informační činnosti výchovného poradce 42
5.2 Přehled klíčových kompetencí výchovného poradce v souvislosti s volbou povolání 43
5.3 Pomoc při sebepoznání a rozhodování žáků a orientace v jednotlivých profesních oblastech 44
5.4 Využití didaktických her s tématem volby budoucího povolání 46
5.5 Spolupráce rodiny, školy a pedagogicko - psychologické poradny 49
6 Osobnostní zřetele žáka při výběru povolání 53
6.1 Problematika školní úspěšnosti žáka 53
6.2 Sebehodnocení žáka, formování aspirační úrovně 55
6.3 Sebepojetí, sebevýchova a seberealizace žáka 58
6.4 Vlivy školního prostředí a autorit 61
7 Volba povolání u žáků se specifickými poruchami učení a chování 62
7.1 Faktory ovlivňující aktuální stav spuch 62
7.2 Spuch a profesní orientace 62
7.3 Pedagogická diagnostika 63
7.4 Závěry vyšetření profesní orientace u žáků 64
8 Vnější činitelé ovlivňující volbu povolání 67
8.1 Rodina - základní sociální skupina a výchovný činitel 67
8.2 Dynamika ovlivňování ve vrstevnické skupině 70
8.3 Volný čas a jeho edukační využívání 72
8.4 Význam a volba zájmové činnosti v životě jedince 74
8.5 Mimoškolská výchova, vliv sdělovacích prostředků a veřejného mínění 76
8.6 Vliv církevních organizací a center 79
9 Středoškolské vzdělávání a jeho návaznost na trh práce 82
9.1 Struktura středoškolského vzdělávání 82
9.2 Přehled institucí v oblasti volby povolání a jejich činnost 84
9.3 Přehled informací k volbě povolání 89
9.4 Průvodce informačními zdroji pro volbu povolání 91
9.5 Orientace ve vývojových trendech na trhu práce 94
10 Empirická část 101
10.1 Cíle výzkumu 101
10.2 Hypotézy výzkumu 101
10.3 Výzkumné metody 102
10.4 Výzkumný soubor 102
10.5 Metodologie a průběh výzkumu 102
11 Vyhodnocení hypotéz práce 137
11.1 Hypotéza h1 137
11.2 Hypotéza h2 138
11.3 Hypotéza h3 139
12 Návrhy na řešení problematiky 140
12.1 Odborná příprava, další vzdělávání a sebevzdělávání výchovných poradců 141
Závěr 143
Seznam tabulek a grafů 144
Použitá literatura 147
Resumé 150
Summary 150