Popis:
1. Úvod
Tuzemské vojenské proudové výcvikové letouny
Domácí letecký průmysl byl založen ihned po vzniku samostatného Československa v roce 1918. Přes skromné poměry v začátku své existence se brzy stal jedním z nejdůležitějších odvětví průmyslu v zemi. Jeho rozvoj byl ovlivněn 2. světovou válkou. Po jejím ukončení, kdy byly všechny podniky leteckého průmyslu znárodněny, se letecký průmysl stal v nových podmínkách jedním ze strategických odvětví státních, politických a hospodářských aktivit.
Na začátku padesátých let byla v modernizovaných i v nově vybudovaných podnicích zahájena ve velkém rozsahu licenční výroba moderních sovětských stíhacích letounů MiG-15. V licenci byly později vyráběny letouny MiG-15bis, MiG-15UTI, Jak-11, Il-14, MiG-19
a MiG-21F, jak pro potřebu československého vojenského letectva a dopravy, tak i na vývoz. Český, tehdy vlastně československý, letecký průmysl vyrobil v této etapě v průběhu dvaceti let celkem 3700 letounů uvedených typů, což představovalo v průměru 185 letounů ročně. Rozsahem této výroby složitých, v té době moderních letounů, prokázal náš letecký průmysl své kvalitativní i kvantitativní možnosti.
Klíčová slova:
civilní letectví
historie
L-159
ALCA
MiG
Aero Vodochody
Obsah:
- 1. Úvod 1
2. Letouny vyráběné v Aero Vodochody 2
2.1 Aero L-29 Delfín 2
2.2 Aero L-39 Albatros 2
2.3 Aero L-39 MS ( L-59) 4
2.4 Aero L-139 5
2.5 Aero L-159 ALCA 5
2.6 Aero L-159 B 6
2.7 Aero L-159 T1 7
3. Závěr 8
4. Použitá literatura 9
Zdroje:
- Mladějovský, J., Nebe pro Albatros. Naše Vojsko, Praha 1988
- Šorel, V., Encyklopedie českého a slovenského letectví II. CPRESS 2008 ISBN 978-80-251-1979-2