Popis:
1. Kdo je to uživatel Internetu
Abychom se mohli dopátrat k nějakému výslednému počtu uživatelů, musíme si nejdříve definovat kdo je považován za uživatele a kdo není. Různé studie, které byly provedeny v minulých letech, definují uživatele různým způsobem a i díky tomu zveřejňují různá čísla.
1.1 Frekvence používání
Jak vlastně takového uživatele Internetu vymezit? Je to člověk, který používá Internet každý den? Nebo několikrát do týdne? Nebo který si Internet alespoň jednou vyzkoušel, třeba někde u svého známého? Podle mého názoru by to měl být člověk, který se k Internetu připojí nejméně na jednu hodinu za měsíc.
1.2 Použité aplikace
Je uživatelem ten kdo použije prohlížeč a nebo musí také mít emailovou schránku? V tomto případě bych si dovolil tvrdit, že nutnost emailové schránky není podstatnou. Například moje matka využívá Internet v práci pro zaslání příkazů k úhradě, zjištění stavu na kontě a k přečtení zpráv. Avšak emailovou adresu nemá, ale může být ovlivněná reklamou, která se na Internetu vyskytuje.
2. Metody pro zjišťování počtu uživatelů
Nejen definování kdo je uživatelem, ale samozřejmě i metoda, která je použita ke sběru informací ovlivní konečné číslo.
2.1 Dotazníkové šetření
Je vybrán určitý reprezentativní vzorek obyvatelstva a ten je dotazován na určité věci spojené s používáním Internetu. Tuto metodu, ke zjišťování počtu uživatelů u nás, například používá GfK a Markent. Výhodou u toho způsobu je při vhodně stanoveném vzorku celkem přesné číslo. Její nevýhodou je, že je nákladná oproti ostatním metodám a určitá skupina uživatelů nebude ochotna vyplnit požadované údaje (manažeři).
2.2 Unikátní IP adresy - SITE CENTRIC
Tato metoda je založena na vyhodnocování logsouborů zapojených www serverů. Je možné sledovat shlédnuté stránky, unikátní IP-adresy, časy strávené na serverech a mnoho dalších informací. Každý počítač připojený do internetu má svou unikátní IP adresu. Mezi počtem IP adres a počtem uživatelů však nejde udělat rovnítko, protože někdy je za jednou IP adresou „schováno“ několik počítačů, které přistupují na Internet třeba přes proxy server. Například vnitropodniková síť, která má 80 PC je považována jako jeden uživatel. Nebo pobočka zahraniční firmy, která je napojena přímo na zahraniční centrálu a pro okolní svět vystupuje jako zahraniční uživatel a tím není zařazena do výsledného počtu. U nás tuto metodiku používá například iAudit.
Klíčová slova:
IP
browser
user
cookie
iDot
ADSL
Obsah:
- 1. Kdo je to uživatel Internetu
1.1 Frekvence používání
1.2 Použité aplikace
2. Metody pro zjišťování počtu uživatelů
2.1 Dotazníkové šetření
2.2 Unikátní IP adresy - SITE CENTRIC
2.3 Unikátní cookie soubor – BROWSER CENTRIC
2.4 Peoplemetery – USER CENTRIC
3. Průzkumy
3.1 Markent, s. r. o.
3.2 GfK Praha a Median
3.3 iAudit
4. Závěr
5. Použité zdroje
Zdroje: