Popis:
Komunikace je jeden z nejdůležitějších a nejpoužívanějších nástrojů. Zvířata se mezi sebou dorozumívají pomocí zvuků, zbarvení, pohybů a podobně, a lidé kromě této neverbální komunikace využívají i řeč, tedy verbální komunikaci. V dnešní době je komunikace úplnou samozřejmostí nejen v oblasti lidských vztahů, ale je také velice důležitým nástrojem v ekonomii. Správný manažer musí být schopen ovládat a znát všechna „kouzla“ jak verbální tak neverbální komunikace, dobrá atmosféra v podniku a efektivní komunikace je velice důležitá pro správný chod organizace a procesů, které se v ní odehrávají, a tak bychom mohli jmenovat mnoho dalších příkladů, kde se setkáváme s potřebou ovládat umění efektivní komunikace. Cílem této práce bude částečné nastínění problematiky verbální a neverbální komunikace a komunikace obecně. Proč částečné? Tato problematika je velice obsáhlá. S komunikací se setkáváme v různých oborech, v různých místech společnosti a každá z těchto situací se může vždy lišit. V první části bude tedy rozebrán samotný pojem komunikace, bude zde popsán vývoj komunikačních schopností od samotného narození člověka a vysvětleno vědomé a nevědomé chování. Dále zde bude představena základní definice pojmu komunikace, uvedeny její prvky, vysvětleny komunikační šumy a komunikační kanály. V další části potom bude práce rozdělena na verbální a neverbální komunikaci. V kapitole o verbální komunikaci bude představena nauka o řeči (rétorika), budou zde vyjmenovány a popsány funkce řeči a v závěru pak možnosti učení se a zdokonalování se v řečnickém umění. V kapitole o neverbální komunikaci bude vysvětlena důležitost neverbální komunikace, přestaveny různé způsoby, kterými se tento typ komunikace projevuje, přestaveny pojmy jako mimika, gestikulace, apod. a v závěru pak budou představeny různé tělesné typy osobností. Poslední část bude zaměřena na příklady z praxe. Budou zde rozebrány komunikační bariéry, se kterými se člověk často setkává a vysvětleny jejich příčiny. Dále se zde rozebere správné přivítání a obsloužení zákazníka, kde bude upozorněno na základní body, které by neměly být vynechány nebo podceněny.
Klíčová slova:
komunikace
rétorika
teritorialita
dominance
kontaktní typ
komunikační kanály
Obsah:
- 1. ÚVOD 2
2. Komunikace 3
2.1. Definice komunikace a její prvky 4
2.2. Komunikační šum a faktory ovlivňující kvalitu komunikace 4
2.3. Komunikační kanály 5
2.4. Formy komunikace 6
3. Verbální komunikace 6
3.1. Rétorika 6
3.2. Funkce řeči 7
3.3. Učení se řeči a zdokonalování se 7
3.4. Typy slov a vlastní řečnické prostředky 8
4. Neverbální komunikace 8
4.1 Mimoslovní komunikace 10
4.2 Teritorialita 11
4.3 Tělesné typy 11
4.3.1 Dominantní typ 11
4.3.2 Pečlivý typ 12
4.3.3 Podnikavý typ 12
4.3.4 Kontaktní typ 12
4.3.5 Plachý typ 12
5. Praktické příklady 12
5.1. Odhalení a odstranění komunikačních bariér v praxi 12
5.1.2. Co je řečeno, nemusí být vždy slyšeno 13
5.1.3. Slyšenému nemusí být vždy porozuměno 14
5.1.4. Rozumět neznamená vždy chápat a ztotožnit se 14
5.1.5. Myšlenka, kterou všichni pochopili, nemusí být vždy uvedena v život 14
5.1.6. To, co je uvedeno v život, se nemusí vždy stát zažitou rutinou 15
5.2. Jak by mělo vypadat správné přivítání zákazníka a jeho obsloužení? 15
5.3 První schůzka 16
6. Závěr 18
Literatura 19