Popis:
1.1. Letadlo ATR 42-300
Motor Pratt and Whitney Canada 120 byl a je stále používán na dvoumotorovém letounu ATR 42. Letadlo je určené především pro kratší regionální lety, nikoliv pro lety dálkové mezikontinentální. Poprvé bylo vyrobeno roku 1984 a jeho výroba byla ukončena roku 1996, kdy nastoupily na scénu modernější verze tohoto letadla [2]. Vzniklo za spolupráce italské a francouzské společnosti Aérospatiale a ALENIA. Jeho název je odrazem jeho použití. Zkratka ATR stojí pro: Aerei di Transporto Regionale a číslice 42 určuje počet pasažérů, které má letadlo přepravovat. Letadlo poprvé začalo sloužit pro veřejnost na sklonku roku 1985 ve Francii. Letadlo dokázalo konkurovat především díky své spolehlivosti a rentabilitě. Operační náklady na letadlo jsou o 15% až 20% nižší, než u jeho rivalů. Mezi další výhody se dají zařadit především jednoduchost ovládání a snadná údržba.
Letadlo samozřejmě prošlo svým historickým vývojem a základní model ATR 42-300 se stal předchůdcem pro nové modely ATR 42-320, ATR 42-500 a ATR 42-600 [3]. Tyto typy letadel taktéž disponují dvěma turbovrtulovými motory od výrobce Pratt and Whitney, ale typy PW 121, PW 127 E, PW 127 M jsou už novější a výkonnější. K poslednímu dni roku 2014 společnost ATR dodala 436 letadel typu 42 [4].
Největším počtem letadel tohoto typu disponují provozovatelé Fedex Express, Airlinair, TRIP Linhas Aéreas a Aeromar [5].
Základní konstrukční charakteristiky letadla jsou k vidění na obrázcích 1 až 3.
Klíčová slova:
ATR 42
kompresor
spalovací komora
letecký motor
tepelný cyklus
Obsah:
- 1. Rešerše 3
1.1. Letadlo ATR 42-300 3
1.2. Motor Pratt and Whitney Canada 120 5
1.2.1. Popis motoru jako celku 5
1.2.2. Vstupní ústrojí 5
1.2.3. Kompresor 5
1.2.4. Spalovací komora 6
1.2.5. Plynová turbína 6
2. Výpočtová část 7
2.1. Zadání 7
2.1.1. Zadané parametry: 7
2.1.2. Kontrolní parametry: 7
2.2. Konstrukční a tepelný rozbor motoru PW 120 8
2.3. Vlastní výpočet 9
2.3.1. Parametry vzduchu před motorem 9
2.3.2. Parametry vzduchu před kompresorem 9
2.3.3. Parametry vzduchu za kompresorem 10
2.3.4. Parametry plynu za spalovací komorou 10
2.3.5. Parametry za plynovou turbínou kompresoru 10
2.3.6. Výpočet parametrů ve výkonové turbíně 12
2.3.7. Výpočet parametrů motoru 13
2.4. Přehled spočtených parametrů: 16
2.5. Odchylky od vypočtených hodnot: 16
3. Závěr 16
4. Použité zdroje: 17