Návrh plynové turbíny - letecký turbokompresorový motor
Popis:
1. Proudový motor VK-1
Ihned po skončení druhé světové války vyrobil Sovětský svaz kopie první generace německých motorů Junkers 004 a BMW 003, které byly pokročilé konstrukce, ale nízké životnosti. Nízká životnost byla způsobena především nedostatkem drahých materiálů, které mělo Německo během války k dispozici. Poté, v roce 1946, Sovětský svaz získal od britského premiéra Clementa Attleeho povolení k nákupu 40 motorů Rolls-Royce Nene. Tento motor byl v sovětském svazu rozebrán a bez licence okopírován. Tato kopie nesla označení RD-45 a poháněla letadlo MiG-15. Motor VK-1 je výrazně vylepšenou verzí tohoto motoru RD-45 a dosahuje lepších výkonů. Tento motor poháněl stíhací letadla MiG-15bis, několik verzí MiG-17 a dvoumotorový bombardovací letoun Iljušin Il-28. V současnosti se stále používá na některých ruských letištích k rozpouštění ledu na přistávacích drahách.
Jedná se o jednoproudový, jednohřídelový letecký turbokompresorový motor s jednostupňovým radiálním kompresorem s oboustranným vstupem, přímoproudovou spalovací komorou a devíti samostatnými trubkovými spalovacími komorami, jednostupňovou axiální plynovou turbínou a pevnou výstupní dýzou.
Klíčová slova:
spalovací komora
lopatkové turbíny
obvodová složka
střední průměr
rotor
Obsah:
- 1. Proudový motor VK-1 5
1.1. Spalovací komora 6
1.2. Plynová turbína 7
2. Zadání 8
2.1. Zadané parametry 8
3. Výpočet 9
3.1. Stanovení efektivní práce plynové turbíny LTKM 9
3.2. Obvodová rychlost na středním průměru rotoru plynové turbíny LTKM 10
3.3. Stanovení středního průměru na vstupu do rotoru plynové turbíny LTKM 10
3.4. Stanovení vstupní absolutní rychlosti c3´ do rotoru plynové turbíny LTKM 10
3.5. Lavalovo číslo λ3´ na výstupu ze statoru plynové turbíny LTKM 11
3.6. Stanovení ideální rychlosti ze statoru plynové turbíny c3´,id. 11
3.7. Stavové veličiny na výstupu ze statoru plynové turbíny LTKM 12
3.8. Průtoková plocha na vstupu do rotoru plynové turbíny LTKM 13
3.9. Stanovení délky lopatky statoru plynové turbíny LTKM 14
3.10. Vnitřní průměr na vstupu do rotoru plynové turbíny LTKM 14
3.11. Vnější průměr na vstupu do rotoru plynové turbíny LTKM 14
3.12. Relativní rychlost na vstupu do rotoru plynové turbíny LTKM 15
3.13. Volba lopatkování stupně plynové turbíny LTKM 15
3.14. Lopatkování plynové turbíny LTKM podle volného víru 16
3.15. Reakce na středním průměru stupně plynové turbíny LTKM 17
3.16. Stanovení adiabatického spádu na rotoru plynové turbíny LTKM 17
3.17. Relativní rychlost na výstupu z rotoru plynové turbíny LTKM 18
3.18. Obvodová složka relativní rychlosti na výstupu z rotoru plynové turbíny LTKM 18
3.19. Obvodová složka absolutní rychlosti na výstupu z rotoru plynové turbíny LTKM 18
3.20. Osová složka absolutní rychlosti na výstupu z rotoru plynové turbíny LTKM 19
3.21. Úhel absolutní rychlosti na výstupu z rotoru plynové turbíny LTKM 19
3.22. Absolutní rychlost na výstupu z rotoru plynové turbíny LTKM 19
3.23. Stavové veličiny na výstupu z rotoru plynové turbíny LTKM 19
3.24. Plocha na výstupu z rotoru plynové turbíny LTKM 20
3.25. Volba tvaru kanálu rotoru plynové turbíny LTKM 20
3.26. Výpočet délky rotorové lopatky plynové turbíny LTKM 21
3.27. Výpočet šířky rotorové lopatky plynové turbíny LTKM a kontrola úhlu 21
3.28. Celkový tlak na výstupu z rotoru plynové turbíny LTKM 22
3.29. Celková účinnost plynové turbíny LTKM a kontrola její hodnoty 23
4. Návrh rotorové lopatkové mříže na středním průměru 24
4.1. Rychlostní trojúhelník pro rotor na středním řezu a určení středního úhlu βm 24
4.2. Určení tětivy profilu z volené šířky lopatkové mříže rotoru plynové turbíny 25
4.3. Stanovení rozestupu lopatkové mříže rotoru plynové turbíny LTKM 25
4.4. Stanovení počtu rotorových lopatek plynové turbíny LTKM 27
4.5. Konstrukce profilové mříže rotoru plynové turbíny LTKM 27
4.6. Kontrola vhodnosti profilové mříže rotoru plynové turbíny LTKM 28
4.7. Kontrola plynulosti mezilopatkového kanálu rotoru plynové turbíny LTKM 30
5. Kontrola součinitelů ztráty rychlosti ve statorové a rotorové mříži 31
5.1. Stator 31
5.2. Rotor 35
6. Návrh lopatkování rotoru plynové turbíny LTKM 40
6.1. Lopatkování podle volného víru 40
6.2. Výpočet rychlosti na vnějším průměru rotoru plynové turbíny LTKM 40
6.3. Výpočet rychlosti na vnitřním průměru rotoru plynové turbíny LTKM 43
6.4. Stanovení stupně reakce stupně plynové turbíny LTKM 45
6.5. Stanovení Machova čísla relativního a absolutního proudu na rotoru plynové turbíny LTKM 45
6.6. Konstrukce rychlostních trojúhelníků na vnitřním a vnějším průměru rotoru plynové turbíny LTKM 50
7. Závěr 52
8. Přehled spočtených a volených parametrů 53
9. Přehled obrázků
10. Použité zdroje: 57
O souborech cookie na této stránce
Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.