Popis:
Výroba zboží či poskytování služeb se ve společnosti uskutečňuje na základě součinnosti mnoha subjektů. Proč se to děje, proč dochází ke spojování lidí v různé organizační jednotky, z nichž některé nazýváme podniky?
Vývoj společenství lidí a jejich snaha uspokojovat svoje potřeby co možná nejvíce, ale i co možná nejsnáze, vede k tomu, že mezi sebou spolupracují, kooperují; výroba zboží a poskytování služeb se opírá o rozvinutou dělbu práce. Podnik (v mnohosti svých forem) vzniká na základě zjištění a poznání potřeby, že je účelné organizovat hospodářskou činnost na vyšší úrovni než je v moci jednotlivce.
Podnikání jako prostředek uspokojování lidských potřeb je téměř tak staré jako lidstvo samo. Člověk pociťuje nedostatek a touží jej odstranit. Snaží se o to různými formami. Jednou z nich je výroba zboží a poskytování služeb. Rozvoj dělby práce a rozšiřování potřeb vyžaduje dokonalejší organizování onoho „odstraňování nedostatku“. Podnikání znamená podle Vášova a Trávníčkova Slovníku jazyka českého (František Borový, Praha, 1937) „podstoupit něco, dát se do něčeho (do útoku, do práce či na cestu)“. Podnikání v ekonomice je činnost, kterou uspokojujeme cizí potřeby, přičemž se snažíme dosáhnout zisk a tak uspokojit i potřeby vlastní. Podnikání je činnost riskantní, v případě úspěchu přináší značné uspokojení. Ne každý je však schopen a ochoten podnikat, být podnikatelem.
Klíčová slova:
funkce podniku
okolí podniku
cíle
politika
životní prostředí
Obsah:
- 1. Podnik jako institucionalizované podnikání
2. Cíle a funkce podniku
3. Okolí podniku