Popis:
Hrozby stávek či jiných výstražných opatření nejsou ve světě ničím neobvyklým. Čas od času zaměstnanci některé firmy v zahraničí nebo u nás vyhlásí stávku, jejímž cílem většinou bývá zvýšení mezd, zastavení propouštění, případně výměna managementu.
V polovině roku 2001 proběhla médii zpráva, že stávku vyhlásili zaměstnanci v Škoda Auto, a. s.. Byť jsou v této firmě odbory velmi silné, přesto zpráva překvapila, protože mzdové (průměrná mzda v mladoboleslavské automobilce je o polovinu vyšší než celostátní průměr) i pracovní podmínky zaměstnanců v Škoda Auto jsou výrazně lepší než ve většině českých podniků a vztahy managementu firmy a odborů jsou víceméně partnerské.
Informace překvapila také v tom smyslu, že firma nebyla na dotaz médií schopna okamžitě reagovat svým stanoviskem k řešení stávky s tím, že stávka byla údajně vyhlášena noční směnou a vedení o ní ještě nebylo informováno. Média připouštěla, že se prověřuje pravdivost existence stávky. Zaměstnanci na montážní lince vozů Fabia protestovali proti pracovnímu přetěžování, způsobenému růstem poptávky po automobilech, dobou dovolených a vyšší nemocností. Stávkou došlo k výpadku výroby pětadvaceti vozů. Během následujících týdnů vedení firmy uzavřelo s odboráři dohodu. Každá ze tří směn, v níž pracovalo na lince 260 pracovníků, byla posílena dalšími zaměstnanci.
Klíčová slova:
strukturovanost
rozhodovací problém
racionalita
komplementarita
stávka
Obsah:
- Zadání
Úkol č. 1
Úkol č. 2
Úkol č. 3
Úkoly
• Určit podmínky pro rozhodování a strukturovanost rozhodovacího problému: „vyhlášení stávky v Škoda Auto“.
• Zvážit racionalitu chování subjektů rozhodování, jejich postoj k riziku a komple-mentaritu či konfliktnost jejich cílů.
• Zabývat se fázemi rozhodovacího procesu obou subjektů rozhodování.