Popis:
Model je účelové zjednodušení reality. Z nepřeberného množství vlastností reality jsou vybírány pouze ty vlastnosti, které jsou z hlediska zkoumání podstatné, od ostatních se abstrahuje. Existuje velké množství modelů podniku, z nichž každý podnik zobrazuje, s větším či menším úspěchem, z určitého úhlu a za určitým účelem.
1 STAKEHOLDERSKÝ PŘÍSTUP
Model prezentovaný v této stati je východiskem metodiky předmětného výzkumu. Je koncipován na bázi stakeholderského přístupu. Důvodem pro volbu právě této koncepce jsou změny v závažnosti a významu faktorů, které konkurenceschopnost podniků ovlivňují.
Ještě v polovině minulého století, v podmínkách rozkvětu hromadné výroby, byl nejdůležitější finanční a hmotný kapitál. Později, v souvislosti se zvyšujícími se nároky na kvalitu a inovativnost a v souvislosti s narůstajícím převisem nabídky nad poptávkou se začal prosazovat význam nehmotného kapitálu. V závěru dvacátého století i v současnosti, v podmínkách turbulence, individualizace, snahy o vysoké zhodnocení a významně se prohlubující dělby práce a kooperace mezi podniky, a to zpravidla v globálním měřítku, nabývá na významnosti tvůrčí lidská práce, mezilidské vztahy uvnitř podniku a zejména pak vztahy podniku vůči jeho okolí.
Klíčová slova:
stakeholder
vlastníci
věřitelé
dodavatelé
odběratelé
stát
konkurenční chování
Obsah:
- 1 STAKEHOLDERSKÝ PŘÍSTUP
2 OČEKÁVÁNÍ A MOC STAKEHOLDERŮ
2.1 Vlastníci
2.2 Zaměstnanci
2.3 Věřitelé
2.4 Dodavatelé a odběratelé
2.5 Stát
3 KONKURENČNÍ CHOVÁNÍ
4 ZÁVĚR
LITERATURA
Zdroje:
- BERLE, A., MEANS, G. The Modern Corporation and Private Property. New York: Macmillan, 1932.
- BLAŽEK, L., ČADA, R., GOLEC, R., KUBÁTOVÁ, E., ŠIŠKA, L. Vývojové tendence podniků. Část 1. Závěrečná zpráva výzkumného úkolu. Brno: Masarykova univerzita, Ekonomicko-správní fakulta, 2004. Interní materiál.
- CARROLL, A. B. Corporate Social Responsibility - Evolution of Definitional Construct. In. Business and Society, September 1999. Vol. 38. No. 3, str. 268-295.
- CLARKE, T. The Stakeholder Corporation: A Business Philosophy for the Information Age. Long Range Planning. No. 2/1998, str. 182-194.
- DONALDSON, T., PRESTON, L. E. The stakeholder theory of the corporation: Concepts, evidence, and implications. In. Academy of Management Review, January 1995. Vol. 20. No 1, s. 65-91.
- FREEMAN, R. E., EVAN, W. M. Corporate governance: A stakeholder interpretation. The Journal of Behavioral Economics. 1990, roč. 19, č. 4, str. 337-359.
- HARRISSON, J. S., FREEMAN, R.E. Stakeholders, social responsibility, and performance: Empirical evidence and theoretical perspectives. Academy of Management Journal, October 1999, Vol. 42. No. 5, s. 479-485.
- JAWAHAR, I. M., McLAUGHLIN, G. L. Toward a descriptive stakeholder theory: an organizational life cycle approach. In. The Academy of Management Review, July 2001. Vol. 26. No. 3, s. 397-414.
- LUKNIČ, A. Štvrtý rozmer podnikania - etika. Bratislava: Slovak Academic Press, 1994.
- SIMS, R. R. Ethics and Corporate Social Responsibility. Why Giants Fall. 1. vyd. Westport: Preager Publisher, 2003.