Popis:
Žijeme v době, ve které zaznamenáváme krizi výchovy, krizi rodiny, krizi autorit a zpochybňování všeho, čeho bylo z hlediska minulých generací dosaženo. Naše společnost se ocitá ve výrazném kulturním a hodnotovém zmatku, který mnohým jedincům komplikuje životní orientaci. Převážná většina mladých lidí nedokáže odolat nabídce nebezpečných způsobů života. Různé závislosti se stávají masovým fenoménem.
Předcházet výskytu jakýchkoliv negativním jevům je značně složité. Obecně účinná preventivní strategie neexistuje. Prevence musí být komplexní a nepřetržitá, s aktivní účastí rodičů, pedagogů ale i tzv. širšího sociálního prostředí.
Jedním ze závažných a poměrně rozšířeným sociálně patologickým jevem je šikana.
Šikana se vyskytuje v jakémkoli věku, v jakémkoli prostředí, v jakékoli podobě.
Domnívám se, že šikana je velmi závažná, ale nejzávažnější, bych řekla, je v dětském kolektivu, protože děti jsou nejzranitelnější, formují se a dotváří. A proto je jakékoli vybočení a narušení zdravého vývoje dítěte velmi bolestivé. Následky šikanování, ať jako agresor nebo oběť, má vliv na formování osobnosti dítěte, její zdravý vývoj.
Klíčová slova:
pedagogika
šikana
výchova
agresor
vývoj
Obsah:
- Šikana mezi mládeží
Kasuistika
Osobní a rodinná anamnéza
Školní anamnéza
Osobní anamnéza II
Vlastní názor
Literatura:
Elektronické zdroje
Jiné zdroje:
Zdroje:
- HELUS,Z.Dítě v osobnostním pojetí. Praha:Portál, 2004. ISBN 80-7178-888-0
- JEDLIČKA,R., KOŤA,J. Analýza a prevence sociálně patologických jevů
- KREJČÍŘOVÁ,O. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Praha: Eteria, 2002. ISBN 80-238-8729-7.
- ŘÍČAN, P. Agresivita a šikana mezi dětmi: jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Praha: Portál, 1995. 95 s. ISBN 80-7178-049-9.
- BENDL, S. Prevence a řešení šikany ve škole. Praha: ISV, 2003. 197 s. ISBN 80-86642-08-9.
- KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. Praha: Portál, 2001. 255 s. ISBN 80-7178-513-X.
- ERKERT,A.Hry pro usměrňování agresivity.Praha:Portál,2004.104s. ISBN 80-7178-938-0
- PÖTHE P., Dítě v ohrožení.GplusG,1996.142s.ISBN 80-901896-5-2
- VÁGNEROVÁ,M.Psychologie problémového dítěte školního věku, Praha:Karolinum,1997.170s.ISBN 80-7184-488-8