Popis:
Vzhledem k tomu, že mám 18 letou dceru, která za rok bude maturovat a tohle téma je u nás v ČR diskutabilní, rozhodla jsem se napsat o tom seminární práci a poznatky s diskuzí.
Před volbami jsme mohli zaslechnout z úst některých politiků ostrou kritiku státních maturit, které mají doplnit a z části nahradit tradiční formu maturitních zkoušek.
Dokonce se mezi politiky objevil názor, že by bylo vhodné státní maturity zrušit. Do veřejného povědomí, jež bylo dříve právě ze strany politiků formováno spíše k vstřícnosti vůči státním maturitám, tak vstoupila nejasnost, kterou navíc zesilují protesty odvážných učitelů.
Na první pohled se projekt státních maturit jeví jako zcela oprávněný. Vždyť by se, jak tvrdí jeho propagátoři, zajistila díky němu celostátní objektivita maturitních zkoušek a konečně by bylo možné srovnávat jednotlivé druhy středních škol a zabránit těm z nich, které zostuzují naše střední školství, aby nadále propouštěly ze svých bran držitele maturitních vysvědčení toho nehodných. Při hlubším vhledu do koncepce státních maturit však zjistíme (mnozí politici tak možná již učinili), že efekt tohoto projektu není uspokojivý.
Zaručit srovnatelnost všech středních škol by mohly státní maturity pouze v předmětu český jazyk a literatura, který se týká všech maturantů, a to samozřejmě jen za ideálních podmínek. Po celostátním vyhodnocení výsledků by vyšlo najevo, že absolventi oboru gymnázium - klasické jazyky dosáhli v českém jazyce a literatuře lepších výsledků než absolventi oboru mechanik strojů. Ale také že mechanici strojů z Horní Dolní dopadli hůř než jejich kolegové v Kotěhůlkách a než absolventky oboru krejčová ze sousední školy.
Klíčová slova:
edukace
pedagogika
psychologie
andragogika
školní praxe
maturity
Obsah:
- Státní maturity - zrušit , či nezrušit?
Celostátní výsledky maturitní generálky - MAG'10
A nyní názory a úryvky z diskuse některých studentů.