Popis:
Alternativní školy jsou nazývány školy hrou, protože aplikují jiné metody a organizaci výuky a snaží o přiblížení učiva formou hry, diskuse, řešením problémových úkolů a podobně . Alternativní vzdělávání je obecný termín označující takové školní vzdělávání, které se odlišuje od vzdělávání nabízeného státem nebo jinými tradičními institucemi, ale stejně jako na jiných školách se i zde plní osnovy schválené MŠMT
Společné znaky alternativního vzdělávání a zařízení:
Snaha získat dítě pro vzdělávání (neudusit přirozenou dětskou touhu poznávat a prozkoumávat nové věci) .
Přátelský vztah mezi učitelem a dítětem, ochota a schopnost učitele pozitivně děti motivovat, podporovat jejich kvality, zručnost i originalitu a respektovat vývojové zvláštnosti co nejaktivnější zapojení dítěte v činnostech, podpora spolupráce a rozvoj komunikace pěstování odpovědnosti spoluúčastí dětí na rozhodování o chodu zařízení, o programu dne, o vlastní pracovní náplni a tempu atd. Propojování předmětů (k pochopení souvislostí a využití poznatků) prostředí uzpůsobeno dětem (snadno přístupné hračky, knihy, potřebné materiály, dětská výzdoba, obrázky …) Vyučování bez zvonění, jednotlivé činnosti bez striktního časového omezení - proč končit uprostřed zajímavé činnosti a proč nedopřát oddech tam, kde je třeba? - důležité je přizpůsobit se momentálnímu zaujetí či únavě dětí spolupráce s rodinou dítěte (učitel sice zná možnosti a postupy pedagogiky, ovšem rodiče nejlépe znají své děti a jejich potřeby, klady a zápory
Klíčová slova:
alternativní pedagogika
daltonský plán
speciální pedagogika
edukace
postižení
andragogika
Obsah:
- Společné znaky alternativního vzdělávání a zařízení:
Základní vlastnosti alternativních škol
Daltonský plán
Waldorfská škola
Jenský plán
Winnetská soustava
Závěr
Použitá literatura
Zdroje:
- Průcha, J.: Alternativní školy: Praha: Portál, 1996. ISBN: 80-7178-072-3
- Svobodová, J., Jůva, V.: Alternativní školy. Brno: Paido, 1995. ISBN není uvedeno
- Průcha, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělání. Praha. Portál, 2001. ISBN 80-7178-584-9
- Průcha, J. Alternativní školy. Praha: Portál, 1996
- Valenta M., Müller O. Psychopedie. Praha: PARTA, s. r. o., 2007