Popis:
Úvod
Cílem mé seminární práce je zamyslet se nad problematikou demarketingu. Ve své seminární práci uvedu několik teoretických poznatků o demarketingu a zmíním konkrétní příklady využití této metody v praxi a to na problematice v oblasti cestovního ruchu.
1 Vymezení pojmu „demarketing“
Demarketing je marketing zaměřený na snížení poptávky po produktu, protože poptávka po něm je větší než nabídka. Jedná se o odrazení poptávky. Někdy je třeba odrazovat selektivně, někdy celkově. Cílem demarketingu není však dosáhnout nulové poptávky, ale pouze ji zredukovat nebo usměrnit, a to i z hlediska jejího časového průběhu.
Budeme-li však definovat pojem demarketing jen jako nástroj snižující poptávku, mohli bychom se mýlit a zaměňovat ho s proti působícím marketingem. Úkol demarketingu a proti působícího marketingu je stejný – snížení poptávky. Avšak demarketing není spojen s negativním jevem (jako je snížení poptávky po drogách). Naproti tomu proti působící marketing je spojen s negativním jevem.
2 Nástroje demarketingu
Mimořádná poptávka může být spojena také s trvale vysokou popularitou některých výrobků nebo služeb.
Existují různé cesty snižování poptávky:
- zvýšení ceny výrobků nebo služeb,
- utlumení propagace,
- snížení nabídky v těch částech trhu, které jsou méně ziskové, nebo které produkt tolik nepotřebují,
- vyřazení dalších metod stimulace prodeje,
- zrušení spotřebního úvěru (pro udržení dobrého jména firmy), což má z následek rychlý nástup konkurence.
Klíčová slova:
cestovní ruch
marketing
použité prameny
monografie
elektronický záznam
demarketing
Obsah:
- [1] Susan Horner, John Swarbrooke. Cestovní ruch, ubytování a stravování, využití volného času. Grada Publishing a.s.. 2003. ISBN: 80-247-0202-9. str. 402-403
[2] Philip Kotler and Sidney J. Levy. Demarketing, Yes, Demarketing. Harvard Business Review. 1971, str. 74-80
[3] URL: http://ucr.uhk.cz/documents/Venkovsky_CR/text/Marketing%20venCR.pdf
Zdroje:
- Úvod 2
- Vymezení pojmu „demarketing“ 2
- Nástroje demarketingu 2
- Demarketing v cestovním ruchu 3
- Závěr 3
- Seznam použitých pramenů a literatury 4