Popis:
1.1 Úvod do diagnostiky školní zdatnosti
Zvolená kapitola se nachází v knize Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka. Je to kapitola, která pojednává o diagnostice školní zdatnosti žáka. Řeší otázky v pedagogicko-psychologické diagnostice nejvíce kladené. Jsou to otázky o příčinách individuálních
rozdílů projevujících se při vzdělávání žáků. Základní pojmy této kapitoly jsou školní zdatnost a školní úspěšnost.
Školní zdatnost
Školní zdatnost je soubor dispozic a dovedností, které pomáhají žákovy plnit to, co se po něm ve škole chce. Jinými slovy plnit požadavky a nároky školy na konkrétní vyučovací podmínky.
Školní zdatnost má tři dimenze. Úroveň, která je porovnávána s požadavky, které klade na žáka škola. Struktura, váha jednotlivých strukturních prvků školních dispozic. A tako vývoj, který zkoumá změny v průběhu školní docházky z perspektivy jednotlivých aspektů diagnostického zkoumání.
Většina žáků má v průběhu celé školní docházky poměrně stabilní zdatnost. I když je po-třeba říci, že se jedná o zdatnost reálnou. Jejich potenciální zdatnost, tedy skutečně možně dosažitelná zdatnost, je vyšší. Pojem školní zdatnosti je pochopitelnější porovná-li se s následujícím pojmem, totiž školní úspěšností.
Klíčová slova:
diagnostika
prospěch
stabilita
komplexy
znalosti
rozumové schopnosti
dispozice
školní zdatnost
Obsah:
- 1.1 Úvod do diagnostiky školní zdatnosti 3
1.2 Prospěch žáka 3
1.2.1 Stabilita prospěchu 4
1.2.2 Prospěch jako diagnostický údaj 4
1.2.3 Klasifikační průměr 4
1.2.4 Diagnostický pohled v práci učitele 4
1.3 Úroveň a struktura žákových školních výkonů 4
1.3.1 Komplexy znalostí 5
1.3.2 Didaktický test jako nástroj 5
1.3.3 Didaktický test jako pro práci učitele 5
1.4 Rozumové schopností 5
1.4.1 Úroveň 5
1.4.2 Druhy 5
1.5 Pamětní složka 5
1.5.1 Zjišťování pamětních dispozic 5
1.5.2 Práce učitele 5
1.6 Zatím smyčec 5
Seznam použité literatury 6
Zdroje:
- HRABAL, Vladimír. Diagnostika: pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2002. Učební texty Univerzity Karlovy v Praze. ISBN 80-246-0319-5.