Popis:
1. ÚVOD
Jízdní stabilita a dobrá ovladatelnost vozidla v kritických situacích patří k prvotním předpokladům aktivní bezpečnosti. Základní podmínkou je přitom přilnavost kol k vozovce - adheze. Ta je dána sílami působícími za jízdy na plochu styku kola s vozovkou:
Kromě toho na vozidlo ještě působí:
• momenty které mají tendenci vozidlem otáčet kolem svislé,příčné i podélné osy; např. rotační moment setrvačnosti I,
• momenty setrvačnosti kol II, které se snaží udržet vozidlo ve stávajícím směru,
• další síly, jako např. odpor vzduchu, boční vítr, odstředivá síla:
Okamžité adhezní vlastnosti lze znázornit tzv. Kammovou třecí kružnicí, jejíž průměr je úměrný přilnavosti kola k vozovce: čím lepší adheze, tím větší kružnice. Přitom výsledná síla G (součet příčné a podélné síly) působící na kolo musí být vždy menší než poloměr třecí kružnice, jinak nastává blokování nebo protáčení kola, což je vždy provázeno smykem, resp. ztrátou řiditelnosti.
Klíčová slova:
stabilizační systém
aktivní bezpečnost
silniční nehoda
ESP
konference
Obsah:
- 1. Úvod
2. Stabilizační systém
3. Stabilizační systém v praxi
4. Závěr
5. Literatura