Popis:
Globalizace světové ekonomiky již zasahuje do téměř všech oblastí hospodářské činnosti a ani odvětví retailingu není z tohoto trendu výjimkou. Nadnárodní společnosti zboží vyrábí, ale stále ve větší míře i distribuují konečným spotřebitelům. Tento trend přelomu tisíciletí zásadně přeměňuje povahu maloobchodního trhu jak ve většině vyspělých zemí Evropy, tak i v České republice a ostatních tranzitivních zemích střední Evropy. Nadnárodní retailingové řetězce však nezůstávají aktivní jen na území Evropy, ale rozšiřují svá obchodní portfolia i do zemí Dálného Východu či Jižní Ameriky. Zmíněná internacionalizace a expansivní růst obchodních firem svědčí o celkových změnách ve sféře obchodu, ale i světové ekonomiky jako celku. Je zřejmé, že k tak nákladné politice rozvoje firem vede řada faktorů, které determinují úsilí o zahraniční expanzi a dosažení velkého rozsahu podnikání. Teorie s praxí se shodují, že tyto operace vykazují nejen náročnost kapitálovou, ale také potřebu znalostí globálního podnikání a především místních specifik jak obecného ekonomicko-politického prostředí, tak chování zákazníků a potažmo komplexního charakteru společnosti, včetně uznávaných hodnot preferencí apod. Zahraniční růst firmy předpokládá vysoké investice do nového prostředí, které se však nemusí v budoucnu projevit v souladu s dnešními představami o objemu a rentabilitě firemních výkonů.
Klíčová slova:
globalizace
ekonomika
firma
prax
tržba
Zdroje:
- 1) D. Zadražilová: Mezinárodní management, Oeconomica 2004
- 2) Neil Dogson: Empire Building: The Future of European Food Retailing, Business Insights 1999
- 3) Studie projektu ESRC: Making the Connections: Global Production Networks in Europe and East Asia s názvem The internationalisation/globalisation of retailing: towards a geographical research agenda?
- 4) http://www.tesco.com/ Corporate Information
- 5) http://www.marketingpower.com/ Dictionary of Marketing Terms
- 6) Albertina data- firemní monitor
- 7) Český statistický úřad
- 8) http://www.tesco-shop.cz
- 9) Petr Cimler a kol.: Obchod a služby ( Úvod do studia ), CECHTUMA, 2004
- 10) http://www.GFK.cz