Popis:
Vynález knihtisku se právem pokládá za nejvíce důležitý vynález tohoto tisíciletí. Jeho výjimečnost spočívá
v tom, jak důležitý byl pro rozvoj vědění, zasahující do všech možných oborů i těch nejrozličnější.
Ovšem takto významný vynález se neobjevil jen tak z čista jasna. Došlo k němu postupně a zapříčinilo ho
mnoho faktorů jako hospodářský růst, rozvoj vědění a rozmach univerzit, které s sebou přinesly zvýšenou potřebu
komunikace a zároveň se zlepšily technické podmínky natolik, aby mohl vzniknout nový vynález. Toto
příznivé seskupení všech těchto podmínek vysvětluje, proč se k vynálezu knihtisku schylovalo na několika
místech, jež dnes mezi sebou vedou spory o prvenství jinak připisovány Gutenbergově mohučské dílně.
Pro šíření informací je odedávna používala pálená hlína, bronzové nebo dřevěné destičky, papyrus či pergamen:
všechny tyto podklady mají v historii nesmazatelné místo, ale jejich původ je přírodní a to sebou
nese to, že jsou poměrně vzácné. Rozhodně jich bylo málo v okamžiku, kdy bylo nutné šířit nové myšlenky.
Typografie, která by toto umožňovala, však potřebovala podklad, kterého byla hojnost. Papír tyto podmínky
splňoval, jakožto umělý podkladů tkané látky nebo papíru. Prim v tomhle ohledu drží bezesporu Číňané, kdy
první kdo se o výrobu papíru zasloužil, byl Čchaj Lun, básník a ministr zemědělství císaře Ho Fina v roce 105.
jejich způsob výroby však do Evropy dorazil až v 17. století. Historikové poukazují na možnost perské trasy
(využívající křižáckých výprav), o niž svědčí výskyt "perského papíru" kolem r. 1250. I když v té době se papír v
Evropě již tu a tam objevoval, jeho výroba začala ve Španělsku a v Itálii až ve 12. století. (Byl však křesťanským
světem z ideologických důvodů odmítán a dokonce dekretem Fridricha II. byly všechny úřední dokumenty psané
na papíru vyhlášeny za neplatné!)1 .Ať tomu bylo jakkoli, na západě vznikala velká papírna v italském Fabrianu
okolo roku 1286. Ve Francii se výroba rozšířila hlavně podél vhodných řek, neboť výroba papíru si žádá velké
množství čisté vody.
Klíčová slova:
gotika
knihtisek
typografie
papír
papyrus
Obsah:
- VYnález knihtisku 4
1.1 Papír 4
1.2 Předchůdci knihtisku 4
1.2.1 Mědiryt nebo dřevořez 5
1.3.2 První písmové rodiny 5
1.3.1 Od razidel ke znakům 5
1.3 Johannes gutenberg 5
1.3.3 Lis, tiskařská barva 6
1.4 Dvaačtyřicetiřádková bible 6
2 Vývoj gotického písma 7
2.1 Gotická majuskula 7
2.1.1 Románsko-gotická smíšená majuskula 7
2.1.2 Gotická majuskula, starší forma nápisová 9
2.1.3 Gotická majuskula, starší forma knižní 9
2.1.4 Gotická majuskula, mladší forma knižní 13
2.2 Gotická minuskula 18
2.2.1 Textura 18
2.2.1.1 Textus quadratus 18
2.2.1.2 Textus prescius vel sine pedibus 18
2.2.1.3 Textus rotundus 22
2.2.1.4 Textus quadratus 22
2.2.2 Rotunda 22
2.2.3 Gotické písmo mřížkové 28
2.2.4 Kursivní písma gotického typu 28
2.2.4.1 Bastarda 28
2.2.4.2 Česká gotická kursiva 33
2.2.4.4 Raná německá gotická kursiva
Zdroje:
- 1 citace ze stránky http://www.quido.cz/objevy/papir.htm
- Předchůdci knihtisku. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. 2007. vyd. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-, naposledy editována 2. 2. 2012 v 21:39 [cit. 2012-11-10]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/P%C5%99edch%C5%AFdci_knihtisku
- Liteřina. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. 2007. vyd. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-, naposledy editována 19. 8. 2012 v 20:28 [cit. 2012-11-10]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Lite%C5%99ina
- MUZIKA, František. Krásné písmo první díl. 1. vyd. Praha : Paseka, s. 265-507. ISBN 80-7185-738-6
- DUSONG, Jean-Luc a Fabienne SIEGWARTOVÁ. Typografie: od olova k počítačům = La Typographie. přeložila Eva Dvořáková. Čes. 1. vyd. Praha : Svojtka a Vašut, 1997. s. 15-18. ISBN 80-7180-296-4