Popis:
Úvod
V dnešní společnosti je typické, že každý podnik se snaží být ten nejlepší. Snaží se maximalizovat svoji tržní hodnotu a získat určitou konkurenční výhodu. Prostředek, jak tohoto dosáhnout, je nejen rychlá reakce na přání zákazníka, ale v neposlední i kvalita.
Je samozřejmostí, že současné podnikatelské prostředí žije jakostí a každý podnik má certifikát, případně se jej snaží získat. Je to jakási jejich vizitka, image společnosti, něco na čem si budují svoje dobré jméno. Také je to součást úsilí o sjednocení evropského trhu dá se říci, že žijeme v jakémsi období „globálního přístupu k certifikaci a zkoušení“.
Společnosti tedy usilují o certifikaci systémů jakosti. A o tom, jak získat certifikát systému jakosti, co všechno tomu předchází, jaké jsou výhody jeho držení, pojednává tato práce.
1. Systém jakosti a jeho certifikace
Systém jakosti v podniku představuje určitá pravidla a normy, kterých se zaměstnanci i vedení společnosti drží a jež reflektuje jejich chování. Systém jakosti vlastně zasahuje do celého cyklu RVP a ovlivňuje podnikovou kulturu při vytváření hodnot pro zákazníka. Jednoduše se dá říci, že systémy ovlivňují řízení (management) jakosti v podniku.
1.1 Certifikace systému managementu jakosti
Základem certifikace systému managementu jakosti je prověření (též audit) souladu systému jakosti s normou (např. s ČSN EN ISO 9001:2001, která je ekvivalentem mezinárodní normy ISO 9000:2000). Pokud jsou splněny všechny kladené požadavky, certifikační společnost toto potvrdí vystavením certifikátu na systém managementu jakosti.
Klíčová slova:
management jakosti
certifikace systému
opakovaný audit
certifikační audit
rovnice zdrojů jakosti
integrované systémy
Obsah:
- Úvod - 3 -
1. Systém jakosti a jeho certifikace - 4 -
1.1 Certifikace systému managementu jakosti - 4 -
2. Etapy certifikace systému jakosti - 6 -
2.1 Úvodní etapa - 6 -
2.2 Přezkoumání dokumentace - 6 -
2.3 Certifikační audit - 6 -
2.4 Kontrolní audity - 7 -
2.5 Opakovaný audit - 7 -
3. Náklady a zdroje pro systém managementu jakosti - 8 -
3.1 Rovnice zdrojů do jakosti - 8 -
4. Možnosti finanční podpory - 10 -
5. Přínosy certifikace systému jakosti - 11 -
6. Trend integrovaných systémů - 12 -
7. Environmentální management - 13 -
8. Závěr - 14 -
Literatura - 15 -
Zdroje:
- 1) Postupy při certifikaci systému jakosti. [on-line]. [cit. 2008-03-17]. Dostupné z WWW: .
- 2) Certifikace systému managementu jakosti. [on-line].[cit. 2008-03-20]. Dostupné z WWW: .
- 3) Certifikace systemů. [on-line]. 2005 [cit. 2008-03-20]. Dostupné z WWW: .
- 4) Český institut pro akreditaci. Certifikace systémů jakosti. Business Info. [on-line]. 2004 [cit. 2008-03-20]. Dostupné z WWW: .
- 5) Bartes, F. Jakost zboží v obchodním podnikání. Brno: Ing. Zdeněk Novotný Csc. 2004. 120 str. ISBN 80-214-2565-2.