Popis:
2 Koncepce řešení – současný stav
2.1 Vymezení problémové oblasti
Článek 158 Smlouvy o založení ES (SES) konstatuje, že na podporu svého celkového harmonického rozvoje ES rozvíjí a sleduje činnost vedoucí k posilování své hospodářské a sociální soudružnosti.
Společenství si stanoví za cíl zejména snižovat rozdíly stavu rozvoje různých regionů a zaostalost nejvíce znevýhodněných území, včetně venkova. Aby tohoto cíle bylo dosaženo,článek 159 SES říká, že ES tyto cíle podporuje prostřednictvím strukturálních fondů, Evropské investiční banky a dalších nástrojů.
Pomoc z evropských strukturálních (a předstrukturálních) fondů upravuje legislativa Evropské unie v nařízení Rady ES č. 1260/1999, o obecných ustanoveních o strukturálních fondech ze dne 21. června 1999 upravuje postupy pro řízení a provádění pomoci ze strukturálních fondů. Ve formě nařízení Komise č. 438/2001 ze dne 2. března 2001 jsou stanovena detailní pravidla pro provádění nařízení Rady ES č. 1260/1999 v oblasti řídicích a kontrolních systémů pomoci, poskytované v rámci strukturálních fondů.
Strukturální fondy
Ve smyslu nařízení Rady ES č. 1260/1999 se strukturálními fondy rozumí:
Evropský fond pro regionální rozvoj (ERDF);
Evropský sociální fond (ESF);
Evropský zemědělský orientační a záruční fond (EAGGF), orientační sekce;
Finanční nástroj pro orientaci rybolovu (FIFG).
Evropský fond regionálního rozvoje
ERDF byl založen v roce 1975, aby poskytoval finanční podporu programům
regionálního rozvoje zaměřeným na nejvíc znevýhodněné regiony. Jeho cílem je pomoci
snížit socioekonomickou nerovnováhu mezi regiony zemí Evropské unie. V období 2000 - 2006 poskytuje ERDF finanční pomoc v rámci prvních dvou cílů strukturálních fondů.
Finanční pomoc z ERDF je tak hlavně zaměřena na:
• podporu malých a středních podniků,
• prosazování produktivních investic,
• zlepšování infrastruktury,
• pokračování místního rozvoje.
Evropský sociální fond (ESF)
ESF je hlavním finančním nástrojem, jehož prostřednictvím Evropská unie převádí
své cíle strategické politiky zaměstnanosti do praxe. ESF byl založen již v roce 1957 a je
tudíž nejstarším strukturálním fondem, který více než 40 let investuje v partnerství
s členskými státy do programů rozvoje lidských dovedností a pracovního potenciálu. Od
roku 2000 je základním úkolem fondu napomáhat realizaci Evropské strategie zaměstnanosti, která usiluje o to, aby se do pracovního procesu mohlo zapojit co nejvíce lidí a došlo k poklesu míry nezaměstnanosti. Konkrétně fond poskytuje finanční pomoc systémům odborného školství, přeškolování a tvorby pracovních míst. Pomoc ESF je zaměřena především na nezaměstnanou mládež, dlouhodobě nezaměstnané a sociálně znevýhodněné skupiny a ženy. ESF poskytuje finanční prostředky na programy, které rozvíjejí nebo obnovují zaměstnatelnost lidí. Smyslem je poskytovat občanům vhodné pracovní dovednosti, ale i rozvíjet jejich schopnosti společenské interakce, čímž se zvyšuje jejich sebedůvěra a schopnost přizpůsobit se trhu práce. ESF směřuje svou podporu do strategických dlouhodobých programů, které pomáhají regionům po celé Evropě, zvláště těm zaostávajícím, aktualizovat a modernizovat dovednosti pracovní síly a pěstovat podnikatelské iniciativy. To láká do těchto regionů domácí i zahraniční investice, které napomáhají dosáhnout větší ekonomické konkurenceschopnosti a prosperity.
Členské státy vytvářejí programy spolu s Evropskou komisí. Programy se pak realizují
prostřednictvím široké škály zajišťujících organizací jak ve veřejném, tak v soukromém
sektoru. Mezi tyto organizace patří národní, regionální a místní úřady, vzdělávání a školící ústavy, dobrovolné organizace a sociální partneři, tj. odbory a závodní výbory, průmyslové a profesní asociace a jednotlivé společnosti. ESF jedná jako katalyzátor nových přístupů k projektům, spojuje a využívá kombinované zdroje všech zúčastněných. Pěstuje partnerství na mnoha různých úrovních a podněcuje přenos znalostí, sdílení myšlenek a nejlepších zvyků po celé Evropě, čímž zajišťuje, že nejúčinnější nová řešení budou začleněna do hlavních politik.
Klíčová slova:
dotace
evropská unie
monitorování
organizace
lidské zdroje
Obsah:
- 1 Obsah 2
2 Koncepce řešení – současný stav 3
2.1 Vymezení problémové oblasti 3
2.2 Proces žádosti o dotaci 8
2.3 Monitorování a hodnocení 13
2.4 Finanční řízení a kontrola 14
2.5 Proces věcného a finančního monitoringu 19
3 Koncepce řešení – cílový stav 20
3.1 Proces žádosti o dotaci – cílový stav 20
3.2 Proces zpracování souhrnné zprávy věcného a finančního monitoringu pro EK - konečný stav 23
4 Koncepce řešení – rizika 24
4.1 Rizika 24
4.2 Opatření proti rizikům 24
5 Řízení projektu - cíl projektu 25
5.1 Účel dokumentu 25
5.2 Platnost dokumentu 25
5.3 Milníky projektu 25
6 Organizační schéma projektu 26
6.1 Orgány projektu ze strany dodavatele a objednavatele 26
6.2 Požadavky na lidské zdroje 29
6.3 Archiv dokumentů v systému Documentum 4i 29
6.4 Závazné dokumenty projektu 31
7 Postupy práce a dodržované standardy 33
7.1 Akceptační řízení 33
7.2 Kontrola kvality projektu 33
7.3 Změnová a integrační komise 33
7.4 Dodržované standardy 33
7.5 Bezpečnostní politika 34
8 Závěr 35
9 Přílohy 35