Popis:
1 Úvod
Současný svět se často označuje jako „velká globální vesnice“. A jako každá správná vesnice má i náš svět svou informační síť, kde se přetřásají „drby“, kolují zvěsti o větší úrodě souseda a přetřásají se novinky o vztazích, nespravedlnostech a radostech vesnického života. Čas od času vesnicí „zacloumá“ i pořádný skandál, pak se stane, že o tom celá vesnice vášnivě diskutuje (i když se to vlastně týká jen části jejích obyvatel). Problém globálních a lokálních informací v celosvětovém měřítku je samozřejmě mnohem složitější.
Tato práce si klade za cíl vymezit rozdíly mezi globální a lokální informací z pohledu médií a člověka, vymezit faktory, které ovlivňují tyto informace a zamyslet se nad motivy, které vedou ke globalizaci zpráv. Ve všech částech jsou také uvedeny příklady pro snadnější pochopení problematiky. Pokud není uvedeno jinak, pak jsou tyto příklady smyšlené.
2 Definice pojmů
V této části budu definovat pouze pojmy, které nemusí být čtenáři zřejmé. Ostatní pojmy související s teorií informace doporučuji například literaturu [5].
Primární komunikační média jsou zprostředkovateli sdělení, označují se také jako kódy, tj. soustavy znaků a pravidel pro jejich používání. Typickým představitelem primárního média je přirozený jazyk (např. čeština).
S rozvojem lidské společnosti a civilizace (a s růstem globalizace) rostla potřeba přenášet sdělení na větší vzdálenost, nabídnout je v co nejkratším čase, co nejvíce lidem a tyto sdělení zaznamenávat. Vznikla tzv. sekundární média
Sekundární média tedy umožnily:
• záznam sdělení (např. pravěké jeskynní obrázky, písmo, tisk, nahrávací prostředky – analogové a digitální)
• přenos sdělení (např. poslové, pošta, kouřová signalizace, vysílací technika, telekomunikační sítě, bezdrátové sítě)
• sdílení sdělení (např. tisk, rozhlas, televize, xerox, Internet …)
Globalizace je dlouhodobý proces, který se projevuje v růstu objemu a počtu vazeb mezi lokalitami (státy a geografickými celky).1 Vazby mohou být na různých úrovních (politické, ekonomické, náboženské, ekologické, vzdělávací atd.) a projevují se přenosem hmotných i nehmotných statků.
Proces globalizace je historicky spojován se současností (posledních dvacet let), tento proces je však historicky mnohem starší. Důležité milníky z hlediska globalizace informace podle mne souvisí s rozvojem médií.Werner Faulstich vymezil tyto období takto:2
1. Svět ducha (do roku 1500) - převládají primární média nebo lidé jako médium (lidské médium bylo médiem malých skupin)
2. Doba psané kultury (1500-1900) – těžiště přechází na sekundární nebo tištěná média. Tištěná média se později stávají masovými.3
Klíčová slova:
agentura
informace
tlač
média
viktimizace
Obsah:
- 1 Úvod....................................................................................................................................3
2 Definice pojmů....................................................................................................................3
3 Faktory globalizace sdělení.................................................................................................5
4 Motivy a podmínky globalizace sdělení.............................................................................9
5 Závěr.................................................................................................................................10
Prameny....................................................................................................................................11
Příloha: Prameny „globálních“ informací................................................................................12
Zdroje:
- [1] Internet: http://www.sas.upenn.edu/~dludden/global1.htm
- [2] JIRÁK, J.; KÖPPPLOVÁ, B.: Média a Společnost, Portál 2003, ISBN80-7178-697-7
- [3] KOUBSKÝ P.: Uživatelé všech sítí, spojte se; Respekt č. 14, 2003 (článek na str.19)
- [4] Internet: http://www.ceskenoviny.cz/view-id.php4?id=20030401E01570
- [5] TOMAN, P.: Teorie informace I (Úvod pro ekonomy), 1993, VŠE, ISBN 80-7079-627-8