Popis:
Dle obchodního zákoníku představuje podnikání činnost, kterou provádí podnikatel samostatně, vlastním jménem, na vlastní odpovědnost, za účelem dosažení zisku. Chybí-li jediná z těchto funkcí, nemůžeme hovořit o podnikání. Jedním z projevu samostatnosti podnikání je svoboda volby právní formy podnikání. Obecně rozlišujeme pět skupin osob, jsou to především fyzické a právnické osoby, zapsané v obchodním rejstříku (s. r. o., družstvo, a. s.), fyzické a právnické osoby nezapisující se do obchodního rejstříku (FO a PO podnikající na základě živnostenského opatření), fyzické a právnické osoby, nezapisující se do obchodního rejstříku a podnikající zároveň pod jiným než živnostenským oprávněním, fyzické osoby provozující zemědělskou činnost, zapsané do evidence dle zvláštního předpisu a zahraniční osoby, které mají právo podnikat v zahraničí podle cizího právního řádu.
Typologie podniků je pestrá, můžeme na ni nahlížet z různých úhlů. Jedním z důležitých kritérií je velikost podniku, která je dána počtem zaměstnanců, objemem výroby nebo velikostí tržeb. Dle doporučení Evropské komise můžeme malé a střední podniky charakterizovat tím, že mají méně než 250 zaměstnanců, roční obrat nižší než 50 milionů Eur (nebo bilanční suma roční rozvahy nepřekročí 43 miliony Eur) a jsou nezávislé.
Malé a střední podniky jsou důležitou součástí každého národního hospodářství, hrají významnou roli v udržení vysoké úrovně zaměstnanosti, jsou důležitým faktorem ekonomického růstu. MSP dokážou většinou hbitě reagovat na změny tržního hospodářství, jsou schopny zaměstnat vysoké procento volných pracovních sil a přispívají tak ke stabilizaci ekonomického vývoje. Vytvářejí podnikatelského ducha a inovace v Evropské unii - jsou důležité k posílení konkurenceschopnosti a zaměstnanosti.
Přestože jsou s existencí maloobchodu spjaty i nezanedbatelné nevýhody (potíže při získání kapitálu - financování rozvoje, rozvoj dovedností a znalostí svých zaměstnanců, nižší kvalita managementu, omezené možnosti expanze na zahraniční trhy a přístup k informacím), jsou malé a střední podniky významnou součástí hospodářství České republiky. To dokazuje jejich podíl na HDP a vývozu (cca 35 %), výkonech i vyprodukované přidané hodnotě (okolo 50 %). Z pohledu zaměstnanosti si udržují podíl nad 60 % celkové zaměstnanosti.
Klíčová slova:
podnikaní
podniky
pbchodní rejstřík
manažment
hospodářství
Obsah:
- Obsah:
Úvod: 2
1 Představení firmy 2
2 Exteriér prodejny 2
2.1 Architektonické řešení a umístění 3
2.2 Vstupní prostory 3
2.3 Výkladní skříně 3
2.4 Parkovací plochy a servisní zařízení 3
3 Interní prostředí 3
3.1 Vnitřní design 3
3.2 Dispoziční řešení 4
4 Zboží 4
4.1 Zboží jako obchodní a technologická skupina 4
4.2 Zboží a způsob prezentace 5
Závěr 5
Použité prameny: 6
Přílohy: 8
Příloha č. 1: Rozložení maloobchodní jednotky 8
Příloha č. 2: Fotografie maloobchodní jednotky 8
Zdroje:
- STARZYCZNÁ, H. Ekonomika obchodu. Distanční studijní opora. Karviná: Slezská univerzita, Obchodně
- podnikatelská fakulta, 2005.
- http://www.mojehruska.cz
- http://www.justice.cz
- Výroční zpráva společnosti Hruška, spol. s. r. o. z roku 2010