Popis:
Úvod
Všichni se shodují na tom, že nízká jakost produktů je pro podnik špatná. Z marketingového hlediska je však problém složitější. Na jedné straně zákazníci, které podnik napálí nízkou jakostí svých produktů, se zpravidla již nevrátí a svou získanou zkušenost si nechají pro sebe, ale na straně druhé se jakost také spojuje s cenou a náklady. Požadavek, aby za nízkou cenu byla nabízena vysoká kvalita, se zpravidla překládá jen v reklamě. Marketingoví odborníci dnes říkají kvalitní výrobek bude ten, který plní svůj základní užitek pro zákazníka. Bude-li zákazník kupovat lano ke kladkostroji, pak jeho jakost posuzuje podle pevnosti a povrchové odolnosti. Budeme-li je nabízet v barevném provedení, v krásných obalech, ale s nižšími pevnostními charakteristikami, asi o jakosti nepřesvědčíme, i když ho mnozí označí jako „krásné lano“. Přitom nelze barevnou úpravu ani obal z charakteristiky jakosti vyřadit. Musíme tedy jakost blíže definovat. Proto marketingoví odborníci doporučují, aby byla jakost dokládána podpůrnými důkazy (zde pevnostní charakteristiky).
V konkurenčním prostředí musí každý podnik počítat s tím, že jakost jeho produktů bude vzájemně poměřovaná a hodnocena. Přestává za této situace působit síla značky, která bývala rozhodujícím faktorem pro koupi.
Významnou úlohu vzhledem ke kvalitě produktu hrají náklady. Žádný podnik nemůže dlouho dotovat kvalitu a tedy nebude-li umět snižovat náklady a přitom nabízet kvalitní produkt, bude mít značné problémy a nepřežije. V konkurenčním prostředí hraje ten, kdo nabídne kvalitu za přijatelnou cenu. Uvedené skutečnosti se netýkají jen hmotných produktů, ale i služeb. Služba je přitom často spojována s výrobkem, ale v řadě případů je samostatným produktem. Patří sem např. služby servisní, opravárenské, osobní a řada dalších. Z hlediska spotřebitelského marketingu je služba vnímána jako speciální produkt, u kterého vedle kvality provedení vnímáme i profesionalitu, osobní přístup, rychlost, ochotu vyhovět, atd.
Obecně lze konstatovat, že podnik vždy silně ovlivňuje trh kvalitou výrobků a služeb a také rychlostí, jak reaguje na požadavky zákazníků.
Klíčová slova:
jakost
výrobky
integrace
management
normalizace
inspekce
Obsah:
- Úvod
1 Podstata jakosti
1. 1 Vlastnosti výrobku
1. 2 1Požadavky na jakost
2 Trend ISO k integraci systému managementu
2. 1 Problémy celopodnikové integrace
2. 2 Cíle jakosti
3 Státní ověřování
3.1 Odborný dozor nad jakostí
4 Historie řízení jakost
5 Řízení jakosti
5. 1 Řízení jakosti v souvislosti se vstupem do EU
6 Technická normalizace
7 Opatření evropské politiky kvality
7. 1 Strategie managementu kvality v EU a ve světě
7. 2 Povaha evropské politiky podpory kvality
7. 3 Činitelé evropské politiky podpory kvality
8 Organizace bezpečnosti práce
9 Časté dotazy
10 Co je to systém managementu jakosti?
10. 1 Co přináší systém managementu jakosti pro organizace poskytující služby?
10. 2 Co znamená pojem „ISO“ ?
10. 3 Co obsahují normy ISO 9000 ( ČSN EN 9000:2001)?
11 Jakost produktů a činnost České obchodní inspekce
12 Dotazník
13 Firma Prabos plus, a. s.
14 Závěr
Seznam literatury:
Seznam tabulek a schémat
Přílohy
Zdroje:
- Kolektiv: Ekonomická encyklopedie - I.díl, str. 395
- Laurent M.: Abeceda marketingu, str. 28, 29, 30
- Veber a kol.: Řízení jakosti, GRADA Praha
- Kavina J.: Zbožíznalství potravinářského zboží pro I.ročník, Praha
- Libánský V.: Průvodce spotřebitele v EU
- Verlag Desh; Ofer