Popis:
Oligopol je dnes nejběžnějším typem tržní struktury. Typickými oligopolními strukturami je automobilový, letecký či elektrotechnický průmysl. Oligopol se vyznačuje malým počtem firem, s vysokým stupněm vzájemné závislosti, vyrábějících celou nebo převážnou většinu nabídky odvětví. Alespoň některé z nich mají takový podíl na trhu, který může ovlivnit cenu. Firmy reagují nejen na změnu ceny, ale i výstupu, kvality produktu, reklamy apod. každé z nich.
Oligopolní struktura v sobě rovněž obsahuje určité prvky konkurence i monopolu. V reálném prostředí se proto oligopolní firmy chovají často velmi rozdílně. Postupují-li ve shodě, jsou schopné přiblížit se monopolu a hledat takovou vhodnou strategii z hlediska cen a vyráběného množství, která vede k maximalizaci ekonomického zisku. Tento případ může být označen za cenové vůdcovství, kdy je v odvětví jedna z firem v postavení uzná-vaného vůdce, nebo rovněž při existenci kartelových či nepsaných dohod. Jedinými konku-renty této dominantní firmy jsou četné menší firmy na tzv. konkurenční okraji (svými roz-hodnutími o výstupu či ceně nemohou zásadně ovlivnit trh).
Klíčová slova:
oligopol
mikroekonomie
konkurence
reklama
monopol
Obsah:
- Úvod 3
1 Teorie 4
2 Článek vztahující se k danému tématu 6
3 Problémové okruhy 7
3.1 První problémový okruh 7
3.1.1 Řešení 7
3.1.2 Zhodnocení 8
3.2 Druhý problémový okruh 8
Závěr 9
Seznam použité literatury 10
Seznam použitých symbolů a zkratek 11
Seznam obrázků 12
Seznam tabulek 13
Zdroje:
- Plzeňský Prazdroj zdraží svá piva o 4 procenta [online]. MAFRA, c1999-2008 , 22.9.2008 [cit. 2008-11-16]. Dostupný z WWW: .
- SOJKA, Milan, KONEČNÝ, Bronislav. Malá encyklopedie moderní ekonomie. 5. aktualiz. vyd. Praha : Libri, 2004. 277 s. ISBN 80-7277-258-9.