Popis:
Slovo motivace je termín odvozený z latinského slova motivus, což je forma slova moveo- hýbám a movere- pohybovat a vyjadřuje tak přeneseně hybné síly chování a jednání..
Pojem motivace:
Problematika motivace je v psychologii značně rozsáhlá. Existuje více způsobů, jak ji vykládat a dá se k ní přistupovat z různých směrů. Můžeme ji chápat jako výslednici více motivačních vlivů působících současně. Může být také chápána jako stav organismu či potencialita osobnosti.
Prakticky všechny denice motivace shrnuje současný Psychologický slovník:
Proces usměrňování, udržování a energetizace chování, který vychází z biologických zdrojů; pojem motivace v psychologii zatím značně nejednotný; nejčastěji chápán jako intrapsychický proces zvýšení nebo poklesu aktivity, mobilizace sil, energizace organizmu; projevuje se napětím, neklidem, činností směřující k porušení rovnováhy; v zaměření motivace se uplatňuje osobnost jedince, jeho hierarchie hodnot i dosavadní zkušenosti, schopnosti a naučené dovednosti; za nežádoucí motivaci jsou považovány strach, úzkost, bolest aj.
Dalo by se se říci, že motivace vyjadřuje rozpory mezi tím, co subjekt aktuálně prožívá a tím, co prožívat touží a podněcuje k chování, které udržuje dynamický růst osobnosti a její vnitřní rovnováhu.
Zjednodušeně by se tedy dal oříci, že jde o souhrn faktorů (vnějších i vnitřních), které jsou hybnou silou našeho jednání, chování a prožívání.
Klíčová slova:
motivace
chování
prožívaní
jednání
vyučovaní
Obsah:
- Úvod
Vnější motivace
Vnitřní motivace
Použitá literatura
Zdroje:
- Balcar, K: Úvod do studia psychologie osobnosti. 1. vyd. Praha: SPN, 1983. 231 s.
- Čáp, J: Psychologie pro učitele. 2. vyd. Praha: SPN, 1983. 381 s.
- Hartl, P., Hartlová, H.: Psychologický slovník. Praha: Portál 2000, 774 s. ISBN 80-7178-303-X.
- Hrabal, V., Man, F., Pavelková, I. Psychologické otázky motivace ve škole. 1. vyd. Praha: SPN, 1984. 254 s. ISBN 80-04-23487-9.
- Kolektiv autorů: Pedagogika pro učitele. Plzeň: ZČU, 1992
- Lokšová, I., Lokša, J. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole : [teoretická východiska a praktické postupy, hry a cvičení]. 1.vyd. Praha: Portál, 1999. 199 s. ISBN 80-7178-205-X.
- Watcyn-Jones, P.; Howard-Williams, D. Grammar 1: Games and Activities: New Edition. Fourth impression. Harlow, Pearson Education Ltd, 2004. ISBN 0 582 46563 X.