Oceňování vnitropodnikových interních výkonů
«»
Popis:
Vnitropodniková cena
Vnitropodniková cena (předací cena) je oceněním, v němž se výkony předávají mezi různými útvary v podniku.
Míra, v jaké vnitropodniková cena pokrývá náklady a přispívá k vnitropodnikovému zisku, závisí na podnikové politice. Je mnoho typů podnikových cen, které mohou společnosti použít při předávání výkonů v rámci své organizační struktury.
Typy vnitropodnikových cen
Vnitropodniková cena odvozená z tržní ceny
Tento typ předací ceny je primárně odvozen z ceny na externím trhu. Použití tržní ceny pro ocenění vnitropodnikových výkonů umožňuje určitou simulaci tržního prostředí uvnitř podniku. Střediska mezi sebou obchodují tak, jako by obchodovala na externím trhu; střediskový výsledek se pak blíží výsledku, jakého by středisko dosáhlo, pokud by fungovalo jako samostatný subjekt. To umožňuje lepší srovnání střediska s obdobnými subjekty na trhu.
Použitelnost této předací ceny je však primárně závislá na charakteru oceňovaného výkonu a charakteru externího trhu daného výkonu.
Podmínkou použití tržní ceny pro ocenění vnitropodnikových výkonů je samozřejmě existence tržní ceny daného produktu.
Klíčová slova:
vnitropodniková cena
tržní cena
přirážka
fixní poplatek
náklady na výkon
Obsah:
- Vnitropodniková cena 3
Typy vnitropodnikových cen 3
Vnitropodniková cena odvozená z tržní ceny 3
Vnitropodniková cena odvozená z mezních, resp. variabilních, nákladů 3
Vnitropodniková cena stanovená na úrovni plných nákladů výkonu 3
Vnitropodniková ceny stanovené formou přirážky k nákladům 4
Vnitropodniková cena stanovená na úrovni variabilních nákladů plus fixní poplatek 4
Vnitropodniková cena stanovené dohodou 4
Seznam použité literatury 6
O souborech cookie na této stránce
Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.