Popis:
Úvod
V této seminární práci jsem se zaměřil na tříleté děvčátko v době těsně před jeho nástupem do mateřské školy. Při diagnostice byla využívána především metoda pozorování, rozhovoru a analýzy činnosti.
Stručná charakteristika dítěte předškolního věku
Podle Vágnerové (4) trvá předškolní období přibližně od tří do šesti let. Přitom konec tohoto období mívá individuální časovou lokalizaci, protože není určen jen fyzickým věkem, ale hlavně sociálním mezníkem - nástupem do školy.
Pro rodiče i dítě by se mělo jednat o radostné období, ve kterém se začíná propojovat vše v rozené s tím, co se výchovou a učením stane základem budoucí dospělé osobnosti.
Diagnostika
Rodinná anamnéza
Matka 35 let, VŠ, lékařka, dva sourozenci, starší bratr a mladší sestra, rodiče rozvedení. Otec 33 let, VŠ, zaměstnán ve středním managementu zdravotnického zařízení, bez sourozenců, rodiče rozvedení. Mladší sourozenec, sestra, 1 rok.
Klíčová slova:
diagnostika
předškolní věk
rodinná anamnéza
tělesný vývoj
myšlení
řeč
fantazie
představivost
Obsah:
- Úvod
Stručná charakteristika dítěte předškolního věku
Diagnostika
Rodinná anamnéza
Osobní anamnéza
Tělesný vývoj
Pohybový vývoj (jemná a hrubá motorika)
Kresba
Myšlení a řeč
Vnímání (aktivita, tempo, pozornost, učení)
Fantazie a představivost, hra
Citový a sociální vývoj
Závěr
Literatura
Zdroje:
- DITTRICH, Pavel. Pedagogicko-psychologická diagnostika. 2. vyd. Praha: H & H, 1993. ISBN 8085467062.
- DVOŘÁKOVÁ, Miroslava. Pedagogicko psychologická diagnostika. 1. vyd. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 1995. ISBN 8070401435.
- KOSÍKOVÁ, Věra. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. 1. vyd. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2433-1.
- VÁGNEROVÁ M. Vývojová psychologie, Praha: Karolinum, 1997. s. 107, SZÚ