Popis:
Podnikatelský plán
Účel vypracování podnikatelského plánu má několik rovin:
- Pro podnikatele je tento dokument možností zamyslet se ve strukturované formě nad jednotlivými oblastmi své podnikatelské myšlenky, analyzovat je a předem ošetřit rizika či slepé uličky projektu. Podnikatelský plán také definuje cíle projektu a navrhuje jednotlivé kroky, u kterých je předpoklad, že k těmto cílům povedou.
- Pro investory, banky, inkubátor, případně další relevantní instituce představuje podnikatelský plán možnost nahlédnout do podstaty předkládaného projektu a zhodnotit, zda je výhodné do takého projektu investovat - v případě investorů a bank peníze, v případě inkubátoru čas, podpůrné služby a v neposlední řadě také finanční prostředky.
Rozsah podnikatelského plánu závisí do značné míry na typu a náročnosti podnikatelského záměru. U většiny začínajících firem by měl být dostatečný dokument o cca 10 - 20 stranách A4. V dokumentech tohoto typu jednoznačně platí stručnost nade vše a text by měl být maximálně podpořen ověřenými daty, fakty a čísly.
Podnikatelský plán je zpravidla dokument střednědobý, což znamená, že by měl být tvořen na 3 - 5 let (v závislosti na typu podnikání a potřebách projektu).
V dalším textu následuje struktura podnikatelského plánu a přiblížení typického obsahu jednotlivých kapitol.
Klíčová slova:
podnikatelé
analýza
produkt
zákazníci
swot
finance
náklady
cash-flow
Obsah:
- 1 Stručné shrnutí 4
2 Popis klíčových bodů projektu 4
2.1 Produkt 4
2.2 Zákazníci 4
2.3 Ochrana duševního vlastnictví 5
2.4 Tým 5
2.5 Cíle projektu 5
3 Analýzy 6
3.1 Trh 6
3.1.1 Segmenty 6
3.1.2 Konkurenční produkty 6
3.1.3 Síla konkurentů 6
3.2 Dodavatelé 6
3.3 Odběratelé 7
3.4 Výrobní proces a nákladová rozvaha (pokud relevantní) 7
3.5 Výzkum a vývoj - faktory obecného okolí, např. právní normy 7
4 Shrnutí - swot 7
5 Návrhová část 8
5.1 Cíle 8
5.2 Strategie 8
5.2.1 Produkty - co budeme vyrábět / poskytovat 9
5.2.2 Ceny - za kolik 9
5.2.3 Distribuce - kde a komu 9
5.2.4 Propagace - jak zaujmete zákazníka 9
5.2.5 Procesy - jak je zorganizována výroba nebo dodávka služeb 9
5.2.6 Lidé 9
6 Finance 10
6.1 Náklady 10
6.1.1 Před spuštěním projektu 10
6.1.2 Náklady během fungování projektu 10
6.2 Předpoklad příjmů 10
6.3 Projekce cash-flow 10
6.4 Finanční zajištění projektu 11
7 Analýza rizik 11
7.1 Vnitřní rizika projektu 11
7.2 Vnější rizika projektu 11
7.3 Opatření k minimalizaci rizik 11