Popis:
1. Management
Základní pojmy
Management
Z angl. „to manage“ - řídit, vést, spravovat, vládnout, ovládat, zvládat, uspět, dosáhnout.
Nejobecněji lze charakterizovat jako souhrn všech činností, které je třeba udělat, aby byla zabezpečena funkce organizace.
Manager
Samostatná profese, kdy pracovník na základě zvolení, jmenování, pověření či ustavení nebo zmocnění realizuje aktivně řídící činnosti, pro které je vybaven odpovídajícími kompetencemi.
Základní úrovně řízení
Vrcholová úroveň řízení (top management) - nejvyšší řídící pracovník/ci organizace, jejich postavení a kompetence obvykle specifikují statutární dokumenty organizace. U této úrovně řízení se předpokládá výrazná kreativita při plnění cílů a výrazně zde převažuje koncepční činnost. V americké manažerské literatuře se můžeme setkat s označením vrcholového vedoucího v podobě zkratky CEO (chief executive officer). V konkrétní podobě může jít o generálního či výkonného ředitele, předsedu představenstva, prezidenta společnosti atd.
Střední úroveň řízení (middle management) - řídící pracovníci štábních útvarů či nižších liniových útvarů. Nepodílí se většinou vlastní prací na výrobě. Očekává se aktivita - jak lépe plnit plán a personalistika. Od této úrovně se většinou neočekává rozhodování výrazných strategických cílů.
Klíčová slova:
management
manager
manažerské práce
plánování
kontrola
komunikace
analýza
řízení
Obsah:
- Osnova 1
1. Management 2
Základní pojmy 2
Základní úrovně řízení 2
Pojetí managementu 2
Prostředí managementu 5
Management a podnikání 5
2. Manager - profil 8
Základní pojmy manažera 9
Základní kompetence manažera 9
Postavení manažera v organizaci 10
Manager - řídící pracovník 11
Rysy manažérské práce: 12
Styl manažérské práce 14
3. Manažerské funkce 16
Sekvenční manažerské funkce 16
1. Plánování 16
2. Organizování 16
3. Personalistika 17
4. Vedení (řízení lidských zdrojů) 17
5. Kontrola (motto „kdo řídí, kontroluje“) 17
Průběžné manažerské funkce 18
1. Analýza činností 18
2. Rozhodování 19
3. Komunikace 19
Použitá literatura 20
Zdroje:
- Jaromír Veber a kol. Management: základy, prosperita, globalizace. Management press, 2003. 700 s. ISBN 80-7261-029-5