Popis:
Současné právo pojem marketing jako takový nezná, nepracuje s ním a v žádné právní normě s tímto pojmem ani neoperuje.
Přesto je marketing dnes natolik významnou a uznávanou vědní disciplinou ,která je nejen přednášena na středních a vysokých ekonomických školách, ale je zejména realizován v každodenní činnosti zejména obchodních firem. Je proto nutno se zamyslet se nad tím, jakým způsobem je tento předmět a jeho následná realizace právně regulován a upraven současným českým právem.
Je pochopitelné, že s přihlédnutím k pojmovému vymezení marketingu jako společenskému a řídícímu procesu , kterým jednotlivci a skupiny získávají to, co potřebují a požadují a to prostřednictvím tvorby, nabídky a směny hodnotných výrobků s ostatními subjekty bude tímto právním základem zejména právo občanské a právo obchodní /zejména jejich závazková část/ a také právo správní a to jak vybrané hmotné normy, jimiž se stát snaží o určitou regulaci a ochranu ekonomických zájmů, tak i správní proces. Částečně , zejména v sankční rovině se zde může promítnout i právo přestupkové /jako součást práva správního/ a v krajním případě i právo trestní .
Je pochopitelné, že v současné době a do budoucna stále více se na právní regulaci marketingu a marketingových činností bude podílet i právo mezinárodní, a to jak v rovině mezinárodních smluv /například o ochraně investic/ , tak i v rovině evropského práva hmotného i procesního.
Tento učební text je určen studentům Fakulty managementu a ekonomiky a Fakulty technologické UTB ve Zlíně s tím, že vychází z již v předchozím studiu získaných právních znalostí a dovedností .
Klíčová slova:
marketing
management
ekonomika
právo
smluva
Obsah:
- I. Podnikání a marketing… …..5
II. Hospodářská soutěž… …10
II.1. Veřejnoprávní rozměr hospodářské soutěže… … 10
II..1.1. Tzv. kartelové dohody… …12
II..1.2. Dominantní postavení soutěžitele na trhu… …12
II..1.3. Spojování - fůze soutěžitelů… …13
II.2. Dohled nad dodržováním hospodářské soutěže… …13
II.3. Ekonomické teorie hospodářské soutěže… ...14
II.3.1. Teorie dokonalé soutěže… ....15
II.3.2. Teorie čistého monopolu… …15
II.3.3. Neoklasická teorie svobodné soutěže… …15
II.3.4. Funkční teorie soutěže… …15
II.3.5. Teorie protiváhy… …16
II.3.6. Teorie účinné soutěže… …16
II.3.7. Rakouská škola… …16
II.3.8. Ekonomická teorie práva… …16
II.3.9. Teorie trhu schopného soutěže… …17
II. 4. Soukromoprávní rozměr hospodářské soutěže-nekalá soutěž… … 17
II.4.1. Klamavá reklama… … 19
II.4.2. Klamavé označení zboží a služeb… … 21
II.4.3. Vyvolání nebezpečí záměny… … 22
II.4.4. Parazitování na pověsti… … 23
II.4.5. Zlehčování… … 23
II.4.6. Srovnávací reklama… … 24
II.4.7. Podplácení… … 25
II.4.8. Porušení obchodního tajemství… … 25
II.4.9. Ohrožování zdraví a životního prostředí… … 26
II.5. Právní ochrana proti nekalé soutěži… …26
III. Ochrana spotřebitele… …29
IV. Odpovědnost v marketingu… …38
IV.1. Odpovědnost za škodu… …39
IV.1.2. Odpovědnost při nedodržení preventivní povinnosti… …40
IV.1.3. Obecná odpovědnost za škodu… …40
IV.1.4. Zvláštní případy odpovědnosti za škodu… …42
IV.2. Odpovědnost za vady zboží a služeb… … 51
IV.3. Odpovědnost za škodu způsobenou vadou výrobku… ….54
V. Trestněprávní aspekty marketingu… … 56
VI. Smlouva a marketing… … 64
VII. Zajištění závazků… … 68
VII.1. Zástavní právo… … 68
VII.2. Zadržovací právo… … 70
VII.3. Smluvní pokuta… … 70
VII.4. Ručení… … 71
VII.5. Bankovní záruka… … 71
VII.6. Uznání závazku /dluhu/… … 72
VII.7. Výhrada vlastnictví… …72
VII. 8. Směnka… ….72
VIII. Nejčastější smluvní typy v marketingu… … 77
VIII.1. Kupní smlouva… … 77