Popis:
David N., žák 6. třídy, 12 let
1) Pozorování chování dětí v rámci edukačního procesu se záměrem zjistit odlišné, popř. nápadné chování
Již při mém prvním kontaktu se třídou na sebe tento žák upozornil tím, že neustále vyžadoval mou pozornost, vykřikoval ošklivé poznámky adresované jednomu ze spolužáků, na má opakovaná napomenutí reagoval agresivně, bušením pěstí do lavice.
Ve třídě patří k podprůměrným žákům, není to však způsobeno jeho nedostatečnou inteligencí, nýbrž neplněním zadaných úkolů, nepozorností a neochotou přijmout pravidla.
2) Identifikace jevu
Jedná se o žáka se zřejmým dysfunkční chováním se sklonem k agresivitě a šikanování.
3) Na základě zúčastněného pozorování a strukturovaného rozhovoru s třídní učitelkou, ředitelkou a výchovnou poradkyní bylo zjištěno:
Rodinná anamnéza
Rodiče Davida se rozvedli, když mu byly 4 roky. Matka v té době odjela do Ameriky, kde žije již 8 let, a Davidovi posílá pouze peníze a dopisy. Svého otce Erik nikdy nepoznal, nejeví o chlapce žádný zájem, nežije v České republice. Davida i jeho o 5 let starší sestru tedy od dětství vychovávají prarodiče. Veškerá kontrola, výchova i zabezpečení dětí zůstává na nich. David je rozmazlený a citově chladný, využívá a citově vydírá babičku, aby dostal, co požaduje (většinou peníze).
Osobní anamnéza
Těhotenství včetně porodu probíhalo bez komplikací. Psychomotorický vývoj v ranném dětství byl v normě. Od 4 let, díky přerušení styku s matkou, patrná emoční labilita, vzdor, hrubost, vztek a opozice vůči dospělým, což přetrvává do současnosti. David prodělal běžné dětské nemoci. Bojí se jakékoli velké vodní plochy (např. bazén, rybník, přehrada), i přes opětovné pokusy plavčíků naučit Davida plavat, se nepodařilo překonat v něm strach z vody. David nosí rovnátka.
Školní anamnéza
Ve čtyřech letech začal David navštěvovat MŠ. Díky odloučení od matky utrpěl velkou citovou ztrátu a naučil se být velmi chladným a zlostným dítětem. Bral dětem hračky, ubližoval jim a neposlouchal paní učitelky. Všichni ovšem Davida omlouvali, že je jeho chování způsobeno tím, že jej opustila matka.
Klíčová slova:
anamnéza
případy
varovné signály
okamžité kroky
šikana
Zdroje:
- KOLÁŘ, M. Bolest šikanování. Praha: Portál, 2000.
- KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování ve školách. Praha: Portál, 1997.
- ŘÍČAN, P. Agresivita a šikana mezi dětmi. Praha: Portál, 1995.
- KOCUROVÁ, M. Agresivita a šikanování. Plzeň: Pedagogické centrum, 2002.
- MUSILOVÁ, M. Případová studie jako součást pedagogické praxe. Olomouc: UP, 2003.
- RENOTIÉROVÁ, M., LUDÍKOVÁ, L. a kol. Speciální pedagogika. Olomouc: UP, 2004.
- VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: UK, 1997.
- ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 1994