Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 663
projektů

Program Začít spolu v Mateřské školce

«»
Přípona
.docx
Typ
seminární práce
Stažené
2 x
Velikost
2,0 MB
Jazyk
český
ID projektu
3274
Poslední úprava
05.05.2014
Zobrazeno
2 314 x
Autor:
josef.trousil
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
Historie

Program Začít spolu byl zpracován na popud Sorosových nadací v New Yorku (Open Society Fund), Střediskem dětského rozvoje Georgetownské univerzity. Cílem bylo vypracovat vzdělávací program, který by zahrnoval evropské tradice ve výchově malých dětí a zároveň který by vycházel z teorií a praktických postupů Programu Head Start ze spojených států. Tento vzdělávací program byl realizován v 17 evropských zemích (např. Chorvatsku, Estonsku, Litvě, Slovensku, Slovinsku, Česká republika aj.). Hlavním záměrem bylo v těchto zemích umožnit dětem výchovu a vzdělání v demokratických principech, při respektování individuálních osobnostních zvláštností, vedení ke kritickému myšlení a zodpovědnému jednání.

V roce 1994 oslovili zástupci Open Society Fund spolu s magistráty a obecními úřady ředitele mateřských škol s nabídkou realizování programu Začít spolu. Školy, které měly o spolupráci zájem, získaly finance na vybavení tříd i na školení všech učitelek. K tomuto roku se program začal uskutečňovat v 10 mateřských školách v ČR (např. Praha, Brno, Frýdek-Místek, atd.). Ze začátku pomáhal školám tzv. rodinný koordinátor, který zapojoval aktivně rodiče do edukačního procesu ve škole i mimo ni. Ve školách se zřizovaly tzv. rodičovské místnosti, ve kterých se rodiče scházeli a kde měli k dispozici knihovnu, hračky atd. Zároveň došlo ke zřízení funkce asistenta pedagoga, který učiteli pomáhal s přípravou i samotnou edukací.

V roce 1996 vyvstala otázka, co s dětmi, které se dosud v MŠ vzdělávaly dle tohoto programu, a které měly nastoupit do základního vzdělávání. Rodiče těchto dětí a zainteresovaní učitelé a ředitelé škol iniciovali potřebu návaznosti programu i v základním vzdělávání. Od září tohoto roku se program Začít spolu rozjel v 9 základních školách. Před zahájením školního roku se uskutečnila první letní škola, kde se učitelé seznámili s filosofií programu.

Klíčová slova:

východiska

hlavní znaky programu

integrované učení

plánování

spolupráce

rodiče



Obsah:
  • Historie
    Program Začít spolu v mateřské škole
    Teoretická východiska
    Hlavní znaky programu
    Tematické plánování
    Integrované učení
    Individualizace a integrace dětí se speciálními vzdělávacími potřebami
    Spolupráce s rodiči
    Pedagog v programu Začít spolu
    Jak by měl vypadat den v mateřské škole?
    Centra aktivit (CA)
    Domácnost
    Ateliér
    Dílna
    Knihy a písmena
    Dramatika
    Pokusy a objevy
    Kostky
    Manipulační a stolní hry
    Voda - písek
    Hudba
    Školní zahrada
    Vycházky a výlety
    Mezinárodní pedagogické ISSA standardy pedagogické péče
    Den v MŠ s programem Začít spolu
    Hospitace ze dne 9. dubna 2010
    Osobní názory na program Začít spolu
    Alžběta Fikarová
    Hana Janurová
    Použitá literatura

Zdroje:
  • Gardošová, J., Dujková, L. a kol.: Vzdělávací program Začít spolu - Metodický průvodce pro předškolní vzdělávání. Praha : Portál, 2003. s. 160 ISBN 80-7178-815-5.
  • Historie vzdělávacího programu Začít spolu v ČR
  • Mezinárodní pedagogické ISSA standardy pedagogické péče
O souborech cookie na této stránce

Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.

Nastavení Povolit vše