Popis:
Historie
Program Začít spolu byl zpracován na popud Sorosových nadací v New Yorku (Open Society Fund), Střediskem dětského rozvoje Georgetownské univerzity. Cílem bylo vypracovat vzdělávací program, který by zahrnoval evropské tradice ve výchově malých dětí a zároveň který by vycházel z teorií a praktických postupů Programu Head Start ze spojených států. Tento vzdělávací program byl realizován v 17 evropských zemích (např. Chorvatsku, Estonsku, Litvě, Slovensku, Slovinsku, Česká republika aj.). Hlavním záměrem bylo v těchto zemích umožnit dětem výchovu a vzdělání v demokratických principech, při respektování individuálních osobnostních zvláštností, vedení ke kritickému myšlení a zodpovědnému jednání.
V roce 1994 oslovili zástupci Open Society Fund spolu s magistráty a obecními úřady ředitele mateřských škol s nabídkou realizování programu Začít spolu. Školy, které měly o spolupráci zájem, získaly finance na vybavení tříd i na školení všech učitelek. K tomuto roku se program začal uskutečňovat v 10 mateřských školách v ČR (např. Praha, Brno, Frýdek-Místek, atd.). Ze začátku pomáhal školám tzv. rodinný koordinátor, který zapojoval aktivně rodiče do edukačního procesu ve škole i mimo ni. Ve školách se zřizovaly tzv. rodičovské místnosti, ve kterých se rodiče scházeli a kde měli k dispozici knihovnu, hračky atd. Zároveň došlo ke zřízení funkce asistenta pedagoga, který učiteli pomáhal s přípravou i samotnou edukací.
V roce 1996 vyvstala otázka, co s dětmi, které se dosud v MŠ vzdělávaly dle tohoto programu, a které měly nastoupit do základního vzdělávání. Rodiče těchto dětí a zainteresovaní učitelé a ředitelé škol iniciovali potřebu návaznosti programu i v základním vzdělávání. Od září tohoto roku se program Začít spolu rozjel v 9 základních školách. Před zahájením školního roku se uskutečnila první letní škola, kde se učitelé seznámili s filosofií programu.
Klíčová slova:
východiska
hlavní znaky programu
integrované učení
plánování
spolupráce
rodiče
Obsah:
- Historie
Program Začít spolu v mateřské škole
Teoretická východiska
Hlavní znaky programu
Tematické plánování
Integrované učení
Individualizace a integrace dětí se speciálními vzdělávacími potřebami
Spolupráce s rodiči
Pedagog v programu Začít spolu
Jak by měl vypadat den v mateřské škole?
Centra aktivit (CA)
Domácnost
Ateliér
Dílna
Knihy a písmena
Dramatika
Pokusy a objevy
Kostky
Manipulační a stolní hry
Voda - písek
Hudba
Školní zahrada
Vycházky a výlety
Mezinárodní pedagogické ISSA standardy pedagogické péče
Den v MŠ s programem Začít spolu
Hospitace ze dne 9. dubna 2010
Osobní názory na program Začít spolu
Alžběta Fikarová
Hana Janurová
Použitá literatura
Zdroje:
- Gardošová, J., Dujková, L. a kol.: Vzdělávací program Začít spolu - Metodický průvodce pro předškolní vzdělávání. Praha : Portál, 2003. s. 160 ISBN 80-7178-815-5.
- Historie vzdělávacího programu Začít spolu v ČR
- Mezinárodní pedagogické ISSA standardy pedagogické péče