Popis:
Prosociální chování je nesobecký způsob myšlení a jednání ve prospěch druhých. Významné prosociální schopnosti a dovednosti mají několik okruhů, kterými jsou přátelství, tolerance, dělení se, pomáhání si, zpětná vazba na chování druhého, spolupráce a odpovědnost (Koťátková, 2008, s. 153).
Prosociální chování spočívá v kontrole agresivity, ve schopnosti být empatický a v potlačení vlastních aktuálních potřeb. Rozvoj prosociálního chování je spojen s ovládáním agresivity a svůj vztek, zlost a rozlad projevovat společensky přiměřeným způsobem. Cílem není agresivitu potlačit, vymýtit, ale kultivovat (Gillernová, Mertin, 2003, s. 133).
Prosociální chování je výsledkem sociálního učení, kdy se dítě učí orientovat ve vztazích, situacích, osvojuje si způsoby chování a komunikace. Sociální učení má různé formy:
Klíčová slova:
chovaní
tolerance
agresivita
chování
etika
Obsah:
- 1 Prosociální chování 3
2 Estetická výchova 3
3 Podmínky rozvoje prosociálního chování 4
4 Vzdělávací a výchovné postupy pro rozvoj prosociálního chování 5
5 Podpora rozvoje prosociálního chování prostřednictvím estetických disciplín 6
6 Seznam použitých zdrojů 10
Zdroje:
- JŮVA, Vladimír. Estetická výchova a všestranný rozvoj osobnosti. 1. vyd. Praha: Academia, 1987.
- KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola. 1. vyd. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1568-1.
- KREJČÍŘOVÁ, Olga. Estetická výchova mentálně retardovaných. 1. vyd. Olomouc: Netopejr, 1998. ISBN 80-86096-12-2.
- MERTIN, Václav, GILLERNOVÁ, Ilona. Psychologie pro učitelky mateřské školy. 1. vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-799x.
- VUPPraha. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. [online]. [cit. 2010-5-7]. Dostupné na Internetu: .