Popis:
Model dokonalé konkurence je v mnohém zavádějící. V okamžiku, kdy podnikatel přijde na trh s novým produktem, po jistý čas realizuje monopolní zisky, protože nikdo z jeho konkurentů nemá nic srovnatelného. Právě tyto zisky jsou ale důvodem, proč je vysoce lukrativní jeho příkladu následovat. Pokud podnikatel/novátor nepřijde záhy s dalším vylepšením svého produktu, konkurence jej dohání a jeho monopolní zisk mizí. Tento příklad ukazuje, že odvětví, ve kterém by se trvale ustavila dokonalá konkurence, by se stalo dokonale neměnným, nikdy by v něm nedošlo k žádnému zlepšení. Naopak monopol je motorem, který pohání vývoj vpřed..
Klíčová slova:
Konkurence
rovnováha
efektivnost
přebytek
poptávka
nabídka
Obsah:
- Dokonalá konkurence
Tržní rovnováha
Rovnováha a efektivnost
Výhody ze směny
Vliv změn poptávky a nabídky na tržní rovnováhu
Rovnováha z hlediska různých období
Rovnováha a současná změna poptávky a nabídky
Teorém pavučiny