Popis:
Studiu psychologie u zdravotnických oborů by mělo být věnováno dostatek času.
Je to téma náročné, protože se dotýká nejen vlastní psychiky žáka, ale zdravotník, jako pomáhající profese, se často setkává s lidmi v nejrůznějších složitých životních situacích. Očekává se od něj, že bude pro své nemocné nejen zdravotníkem,
ale i „jejich malým psychologem“.
Úkolem učitele je nejen žáky „naučit psychologii“, podstatou je, aby se žáci učili sami v problematice orientovat, aby sami měli zájem být aktivní. K tomu je nutné v nich podnítit zájem, naučit je pracovat na sobě samých, zamýšlet se nad problémem, hledat řešení a jejich alternativy, nové možnosti.
K dosažení tohoto cíle při výuce nám pomáhají aktivizační metody.
Klíčová slova:
pedagogika
hodina psychologie
učebnice
motivace
zájem žáka
výsledky
sebereflexe
Obsah:
- Úvod
1 Pedagogické dokumenty
1.1 Charakteristika školského zařízení
1.2 Charakteristika oboru
1.2.1 Profil absolventa
1.2.2 Učební plán oboru
1.2.3 Učební osnova předmětu psychologie
1.2.4 Organizace školního roku
1.2.5 Tématický plán předmětu psychologie
2 Příprava na hodinu psychologie
2.1 Příprava na hodinu dle s. ryse
2.2 Podrobný rozbor
2.1.1 Cíl vyučovací hodiny
2.1.2 Výukové cíle
2.1.3 Obsah učiva stručný nástin
2.1.4 Volba výukových metod a forem
2.1. 5 Učební úlohy dle tollingerové
2.1.6 Didaktické pomůcky
2.1.7 Zvláštní didaktická hlediska
2.1.8 Výchovné možnosti
2.1.9 Organizace vyučovací jednotky a časový projekt vyučovací jednotky
2.1.10 K realizaci přípravy
3 Učebnice 53
3.1 Učebnice pro žáky 54
3.1.1 Posouzení její didaktické efektivity 55
3.1 Učebnice, studijní materiály pro učitele 58
4 Motivace a zájem žáka 60
5 Hodnocení výsledků výuky 63
5.1 Ústní zkoušení 64
5.2 Didaktický test 65
5.2.1 Specifikační tabulka 66
6 Mezipředmětové vztahy 67
6.1 Vzájemné vztahy k zvolenému tématu 65
6.2 Volba metod při navozování mezipředmětových vztahů 69
7 Sebereflexe 70
7.1 Zvolená metoda sebereflexe 64
Seznam použité literatury 71
Seznam příloh 72
Přílohy 73
Příloha č. 1 struktura vyučovací hodiny (tabulka dle vzoru v příloze č. 6)