Popis:
Část 1
Charakteristika vývojových období dospívání - prepuberta, puberta. Charakteristika psychických procesů, sociální a citový vývoj, fyzické změny. Zásady přístupu k dospívajícím jedincům.
Úvod
Dospívání je pro jedince velmi složitý proces, ve kterém prochází řadou komplikovaných změn. Dochází k utváření všech složek osobnosti, hledání vlastní identity, kladení otázek „kdo jsem?“, „co jsem?“. Vznikají pochybnosti o sobě samém, hledání svého místa ve společnosti, snaha patřit k nějaké společenské skupině, přicházejí první myšlenky na osamostatnění se. Tělo dospívajícího jedince prochází fyzickým vývojem, dochází k rozvoji sekundárních pohlavních znaků a změně fyzické stránky.
Období dospívání je vymezeno mezi 11. až 20. rokem života. Věkové rozdělení je pouze orientační. U každého jedince dochází k individuálnímu rozvoji. U dívek pozorujeme znaky dospívání o 0,5-1 rok dříve než u chlapců. V literatuře najdeme nejčastěji rozdělení do tří věkových skupin.
- Prepuberta (10-13 let)
- Puberta (13-16 let)
- Adolescence (16-20 let)
V následujícím textu se zaměříme především na období prepuberty a puberty.
Klíčová slova:
prepuberta
puberta
výchova
psychologie
pedagogika
konstruktivizmus
osobnost učitele
Obsah:
- Úvod 3
Prepuberta 3
Psychické procesy 3
Sociální a citový vývoj 4
Fyzické změny 4
Puberta 5
Psychické procesy 5
Sociální a citový vývoj 5
Fyzické změny 6
Výchova 6
Cíle výchovy 7
Struktura a hierarchie cílů 7
Dělení cílů 7
Determinace výchovných cílů 8
Funkce cílů 8
Příprava učitele na vyučování předmětu psychologie a pedagogika. 9
Tradiční a konstruktivistický přístup k vyučování 10
Tradiční přístup: 10
Konstruktivistický přístup: 11
Vlastnosti učitele psychologie a pedagogiky 12
Charakterové vlastnosti osobnosti učitele: 12
Profesní vlastnosti učitele: 12
Problémy spojené s realizací výuky psychologie a pedagogiky 12
Předložte Vámi připravenou vyučovací hodinu psychologie nebo pedagogiky, která bude dokumentovat Vámi zvolený přístup. Odůvodněte a obhajte zvolený postup. 13
Zdroje 15
Zdroje:
- ZACHAROVÁ, Eva a Jitka ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ. Základy psychologie pro zdravotnické obory. 1. vyd. Praha: Grada, 2011. Sestra (Grada). ISBN 978-80-247-4062-1.
- LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1284-9.
- KELNAROVÁ, Jarmila a Eva MATĚJKOVÁ. Psychologie: pro studenty zdravotnických oborů. 1. vyd. Praha: Grada, 2010-. Sestra (Grada). ISBN 978-80-247-3270-1.
- KOSÍKOVÁ, Věra. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011. ISBN 8024724332.
- A. VALIŠOVÁ, H. KASÍKOVÁ (EDS.), eds. a AUTORSKÝ KOLEKTIV MIROSLAV BUREŠ .. [ET AL.]. Pedagogika pro učitele. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2011. ISBN 8024733579.
- ANDRŠOVÁ, Alena. Aktuální otázky didaktiky psychologie. Praha, 2007. Rigorózní. Vedoucí práce Ilona Gillnerová.
- ZORMANOVÁ, Lucie. Výukové metody v pedagogice. 1. vyd. Praha: Grada Publishing a.s., 2007.
- DUŠOVÁ, Bohdana. Pedagogika a didaktika. 1. vyd. Ostrava, 2006.
- OBST, Otto. Didaktika sekundárního vzdělávání. 1. vyd. Olomouc, 2006.
- ČADÍLEK, Miroslav a Aleš LOVEČEK. Didaktika odborných předmětů. 2.vyd. Brno, 2015