Popis:
Úvod
V této práci jsem se rozhodla zaměřit na sociální problém šikany na základních školách z pohledu sociální deviace. Jedná se o problém velmi závažný a palčivý, jelikož se týká nejzranitelnější části naší populace - dětí. Bohužel i já jsem se se šikanou na základní škole setkala, naštěstí jako nepřímý účastník.
Co je škodlivé?
Ministerstvo školství definuje šikanu následovně: „Šikanování je jakékoliv chování, jehož záměrem je ublížit jedinci, ohrozit nebo zastrašovat jiného žáka, případně skupinu žáků. Je to cílené a obvykle opakované užití násilí jedincem nebo skupinou vůči jedinci či skupině žáků, kteří se neumí nebo z nejrůznějších důvodů nemohou bránit. Zahrnuje jak fyzické útoky v podobě bití, vydírání, loupeží, poškozování věcí druhé osobě, tak i útoky slovní v podobě nadávek, pomluv, vyhrožování či ponižování. Může mít i formu sexuálního obtěžování až zneužívání. Šikana se projevuje i v nepřímé podobě jako nápadné přehlížení a ignorování žáka či žáků třídní nebo jinou skupinou spolužáků.“
Klíčová slova:
škodlivost
šikana
sociální deviace
sociální problém
prospěch
vzdělávací proces
spolupráce
Obsah:
- Úvod
Co je škodlivé?
Historie
Co je příčinou vzniku SP?
Jaké důsledky a oběti bude mít přetrvávání vzniku šikany?
Jak by měl být sociální problém řešen?
Výhody a překážky tohoto řešení
Kdo má sociální problém řešit a kdo má z přetrvávajícího problému prospěch?
Zdroje:
Zdroje:
- Metodický pokyn ministra školství, mládeže a tělovýchovy k prevenci a řešení šikanování mezi žáky škol a školských zařízení, Č.j. 24 246/2008-6