Popis:
I. Úvod
V dnešní technické době je stále mnoho dětí, které každé ráno chodí do školy plné
strachu z ústrků, posměchu, ponižování, nadávek, pomluv, fyzického násilí a mnoho dalších
negativních projevů. Pro rodiče hledají výmluvy, které by měly vysvětlit jejich starch či
problémy spojené s pobytem ve škole.
Šikana a projevy s ní spojené jsou často skryté. Je těžké tento způsob chování včas
objevit a pracovat na jeho nápravě. Nezáleží jen na pedagogovi, ale i na všech, koho se
problém týká, aby byla šikana ze zařízení zcela odstraněna.
II. Teorie šikany
2.1 Definice šikany
Pojem šikana je odvozen z francouzského slova chicane, které je ve slovníku
vysvětlováno jako zlomyslné obtěžování, týrání, sužování, pronásledování, byrokratické lpění
na liteře předpisů, atd.
U nás byl pojem poprvé užitý od psychiatra Petra Příhody, před listopadem 1989, jako
chování existující v socialistické armádě (nováčci se museli podřizovat příkazům, trestům a
vydírání starších kolegů).
Dnes je problém šikany zařazován hlavně mezi školní děti a mládež.
Existuje několik vysvětlení
1) Dle britských vědců je šikana definována „ Šikanování říkáme tomu, když jedno dítě nebo
skupina dětí říká jinému ošklivé, nepříjemné věci, bije je, kope, vyhrožuje mu, zamyká
do místnosti a podobně. Tyto incidenty se mohou často opakovat a pro šikanované dítě je
1
obtížné aby se samo ubránilo. Jako šikanování mohou být označeny také opakované
posměšky nebo ošklivé poznámky o rodině. Jako šikanování však obvykle neoznačujeme
občasnou rvačku nebo hádku přibližně stejně fyzicky vybavených soupeřů.“ (1).
2) „Za šikanu považujeme záměrné a nevyprokované užití síly jedním dítětem nebo jejich
skupinou s cílem opakovaně způsobit bolest, poškození nebo tíseň jinému dítěti.“ (2).
3) Šikanu můžeme chápat jako zvláštní formu násilí. Oběť je často slabší a bezbranná.
Klíčová slova:
šikana
ponižování
zosměšňování
násilí
agresor
Obsah:
- I. Úvo d . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1
II. Teorie šikan y . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1
2.1 Definice šikany.......................................1
2.2 Vývoj šikany ve školách...............................2
2.3 Prostředí šikany......................................2
III. Šikan a . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2
3.1 Příčiny...............................................2
3.2 Osobnost agresora.....................................4
3.3 Osobnost oběti šikany.................................4
3.4 Fáze šikany...........................................5
3.5 Šikana a třída........................................5
IV. Prevence šikan y . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6
4.1 Odhalení šikany.......................................6
4.2 Zásah proti šikaně....................................6
4.3 Rodiče a šikana.......................................7
4.4 Preventivní programy proti šikaně.....................8
V. Použitá literatur a . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8
Zdroje:
- 1) PhDr. Václav Holeček
- Agresivita a šikana mezi dětmi, Pedagogické centrum Plzeň, 1997
- 2) Michal Kolář,
- Bolest šikanování, Portál, Praha 2001
- 3) Pavel Říčan
- Agresivita a šikana mezi dětmi, Jak dát dětem ve škole pocit bezpečí, Portál, Praha 1995
- 4) Pete Ward, Sam Adams, Jude Levermore
- Jak se připravovat na práci s mládeží, Portál, Praha 1997
- 5) Hans Herbert Deissler
- Každodenní problémy v mateřské škole, Portál, Praha 1994
- 6) Alexandr Sagi
- Problémové děti v mateřské škole, Portál, Praha 1995