Popis:
Smyslovou výchovou rozvíjíme jednotlivé smyslové analyzátory a jejich funkce. Procvičujeme zrakové, sluchové, čichové a chuťové vnímání, hmat, vizuomotoriku a prostorovou orientaci a to především v konkrétních situacích a na konkrétním názorném materiálu.
Funkce jednotlivých smyslových analyzátorů:
zrak
sluch
hmat
chuť
čich
jsou podmínkou správného vnímání, koncentrace pozornosti, prostorové a časové orientace a základem pro vytváření představ a pojmů. Smyslovou výchovou tedy zdokonalujeme také schopnost komunikace a verbálního vyjadřování.
Vzhledem k charakteru zdravotního oslabení dětí ve stacionáři pro děti s opakovanými respiračními infekty a děti alergické (alergici, astmatici, chronicky nemocné děti, ekzematici apod.) není vždy vhodné procvičovat smyslové vnímání ve všech oblastech.
Například v oblasti čichu může hrozit nebezpečí astmatického záchvatu, v oblasti chutí může navíc dojít k nebezpečným alergickým reakcím. Proto je v tomto směru procvičování smyslového vnímání více méně omezeno pouze na individuální rozhovory nebo rozhovory v rámci komunikačních kruhů, případně rozhovory v průběhu jídla, kdy je možno využít i praktického poznání: - děti určují chuť, vůni. Mohou hádat, co dnes bude k obědu a podobně.
Klíčová slova:
rozvoj
vnímaní
respirační infekty
alergie
vnímání
Obsah:
- 1. Smyslová výchova
2. Ukázka konkrétní činnosti v rámci smyslové výchovy
2.1 Cíl:
2.2. Motivace:
2.3 Pomůcky:
2.4 Vlastní hra:
2.5 Konec hry
3. Vnímání linie
3.1 Pomůcky
3.2 Postup
3.3 Jiná varianta