Popis:
Co je to spamming
Každý, kdo pravidelně používá elektronickou poštu, již obdržel nebo dříve či později obdrží e-mail, který neočekával, který si nevyžádal a který pro něj nemá žádnou informační hodnotu. Taková pošta je obvykle jenom na obtíž. Rozesílání těchto nevyžádaných e-mailů je označováno termínem spamming. Slovo spam lze potom přeložit do češtiny jako nevyžádaný e-mail a termín spammer jako člověk, který tyto nevyžádané e-maily rozesílá (provozuje spamming). Anglické slůvko spam znamená v doslovném překladu drobně sekané maso v konzervě, masovou konzervu, ale také náhražku, nudu, otravu. Tento novodobý nešvar, který se začíná rozmáhat v prostředí počítačových sítí a komunikací a zneužívá jejich distribučních schopností, způsobuje mnoho nepříjemností i přímých a nepřímých škod.
Provozovat spamming znamená zaplavovat Internet mnoha exempláři jedné a téže zprávy, ve snaze vnutit ji lidem, kteří by jinak takovouto zprávu přijmout vůbec nechtěli. Většina spamů jsou obchodně zaměřené nabídky, často jde o nabídky pochybných produktů, o nabídky postupů na rychlé zbohatnutí, či o nabídky pololegálních služeb. Odesilatele přijde rozeslání takovýchto zpráv velmi lacino - většinu nákladů totiž platí příjemci a poskytovatelé přenosových služeb, a ne odesilatel.
Definice spammingu podle Vinta Cerfa, staršího viceprezidenta MCI, který je považován za otce Internetu, zní: „Spamming je zneužitím elektronické pošty a síťových novin na Internetu. Může vážným způsobem narušit provoz veřejných služeb, nemluvě již o efektu, jaký může spamming mít na systém elektronické pošty kteréhokoli jednotlivce. Provozovatelé spammingu ve skutečnosti odnímají významné zdroje uživatelům a provozovatelům služeb, aniž by k tomu měli jejich souhlas, a bez jakékoli kompenzace."
Podstata spammingu
Některé služby dnešních počítačových sítí - zejména elektronická pošta a tzv. síťové noviny - fungují na distribučním principu a dokáží velmi rychle, efektivně a pro odesilatele i pohodlně rozeslat jakoukoli textovou zprávu, včetně netextových příloh, k velmi mnoha příjemcům. V zásadě platí, že odeslání konkrétní zprávy k jedinému příjemci či k velmi mnoha příjemcům současně dá odesilateli stejně (a to velmi málo) práce.
Takto koncipované distribuční možnosti byly vyvinuty pro potřeby skupinové diskuse mezi zainteresovanými subjekty, neboli pro možnost pohodlné a rychlé výměny zpráv mezi lidmi, kteří o to sami a z vlastní iniciativy projeví zájem. Tomu pak odpovídá i obecný model financování těchto distribučních mechanismů, alespoň v prostředí internetu - náklady na ně nesou v zásadě všichni zúčastnění, tedy jak odesilatelé, tak příjemci, a v neposlední řadě i poskytovatelé přenosových služeb.
Spamming je zneužitím těchto efektivně fungujících distribučních mechanismů pro jiné účely, než pro jaké byly vyvinuty a jsou provozovány - představuje takovou hromadnou distribuci zpráv (obsahujících texty, ale také např. nejrůznější přílohy), která je iniciována pouze jednostranně, sleduje výhradně jednostranné zájmy a je ostatním stranám vnucována, často i přes jejich zásadní nesouhlas a explicitní odpor. Nadále však využívá kolektivního způsobu financování, tj. náklady na jednostranně výhodné aktivity nutí nést i ostatní strany, které tyto aktivity neiniciovaly a většinou s nimi ani nesouhlasí.
Klíčová slova:
obtěžování
příjemce
zcizení
osobní údaje
e-mail
Obsah:
- Co je to spamming
Podstata spammingu
Škodlivost spammingu
Obtěžování uživatelů
Zcizování zdrojů
Zneužití osobních údajů
Přenášení nákladů na příjemce
Druhy spammingu
Jak se bránit proti spammingu
Boj proti spammingu cestou práva
Obrana technickým řešením
Protiútok stížností
Boj osvětou
Kolik nás stojí spamming
Spammingu zelenou
Můj názor na věc
Použité zdroje
Zdroje: