Popis:
1. Úvod
V dnešní dynamicky se rozvíjející době nemůže moderní hotel zůstávat u
starých, byť osvědčených, metod řízení. Konkurence v odvětví je silná, služby jsou u
všech hráčů na trhu vesměs blízce podobné, cenu musí každý hotel přizpůsobovat
ostatní konkurenci, náklady jsou již na minimum sníženy, a tak hoteliér musí chtě
nechtě začít zavádět nové proaktivní a progresivní metody řízení.
Vždy se řídilo a řídit bude za pomoci informací. V současnosti, která
informacemi jen přetéká, je nemyslitelné, aby se dalo řídit bez použití odpovídajících
nástrojů. Základním nástrojem řízení jsou informační a řídící systémy podniku, které
musí být schopny řádně a včas distribuovat všechny úplné a správné informace
k odpovídajícím příjemcům. Právě na jejich bezchybné funkčnosti jsou všechny
podniky životně závislé. V situaci, ve které se hotely skupiny Olympik nacházejí, je
právě neustálé kontinuální vylepšování informačního a řídícího systému nejúčinnější
konkurenční výhodou, kterou podniky mohou využít.
Výše uvedený diagram modelu požadavků a kapacit ukazuje, jak jsme
k problému přistoupili. Zjistili jsme, že nosným jádrem našeho řešení musí být
precizní vyrovnávání jednotlivých požadavků na výkony produkčního systému s jeho
možnostmi, a to vyrovnávání dynamické, které se během času bude stále
zpřesňovat, až v rozhodnou chvíli budou všechny požadavky se svými relevantními
kapacitami v těsném souladu.
V naší studii se zabýváme způsobem, jak tohoto vyrovnání požadavků
s kapacitami dosáhnout co nelepší organizací práce v hotelech skupiny Olympik, aby
Studie rozvoje systému
bylo možné odhalit a využít i tu poslední výkonnostní rezervu, která dosud zůstává
skryta v hloubi podniku. I když si neklademe za cíl odhalit všechny rezervy, víme, že
touto studií můžeme přispět ke zvyšování produktivity a efektivity práce v hotelech
skupiny Olympik, a proto ji předkládáme k posouzení.
Klíčová slova:
analýza
metodika
dátove objekty
finanční řízení
role
Obsah:
- OBSAH: ...................................................................................................... 2
1. ÚVOD...................................................................................................... 4
2. CÍLE PROJEKTU ......................................................................................... 6
3. O SPOLEČNOSTECH.................................................................................... 7
4. ANALÝZA OKOLÍ......................................................................................... 9
4.1. KLIENTI............................................................................................. 10
4.2. DODAVATELÉ........................................................................................ 11
4.3. FINANČNÍ INSTITUCE............................................................................. 11
4.4. STÁTNÍ INSTITUCE...................................................................................... 11
4.5. KONKURENCE....................................................................................... 12
4.6. AKCIONÁŘI................................................................................................ 12
4.7. OBYVATELSTVO ....................................................................................... 12
4.8. DALŠÍ SPOLEČNOSTI VE SMLUVNÍM VZTAHU .................................................... 12
5. METODIKA................................................................................................. 14
5.1. METODIKA TVORBY KARTY PROCESU........................................................... 14
5.2. METODIKA TVORBY KARTY DATOVÉHO OBJEKTU............................................................... 18
5.3. METODIKA TVORBY KARTY ROLE ..................................................................................... 20
6. HLAVNÍ PROCESY ......................................................................................................... 21
6.1. HLAVNÍ PROCES „OBSLUHA KLIENTA“ .............................................................................. 21
6.1.1. Proces „Kontraktace“ .......................................................................................... 25
6.1.2. Proces „Rezervace“ ............................................................................................ 29
6.1.3. Proces „Ubytování“ ............................................................................................. 33
6.1.4. Proces „Stravování“ ............................................................................................ 36
6.2. HLAVNÍ PROCES „VÝROBA“ ............................................................................................. 40
6.2.1. Proces „Zpracování surovin“............................................................................... 43
6.2.2. Proces „Sestavení menu“ ................................................................................... 46
6.2.3. Proces „Příprava jídel“ ........................................................................................ 49
6.2.4. Proces „Plánování výroby“ ................................................................................. 52
7. PODPŮRNÉ PROCESY.................................................................................................. 56
7.1. HLAVNÍ PROCES „PODPŮRNÉ PROCESY“.......................................................................... 56
7.1.1. Proces „Personalistika“ ....................................................................................... 60
7.1.2. Proces „Nákup surovin“ ...................................................................................... 64
7.1.3. Proces „Procurement“......................................................................................... 68
7.1.4. Proces „Finanční řízení“...................................................................................... 73
7.1.5. Proces „Právní podpora“..................................................................................... 76
7.1.6. Proces „Housekeeping“ ...................................................................................... 79
7.1.7. Proces „Správa budov“ ....................................................................................... 82
8. DATOVÉ OBJEKTY........................................................................................................ 86
8.1. DATOVÝ OBJEKT „HOTELOVÉ KAPACITY“.......................................................................... 86
8.2. DATOVÝ OBJEKT „SLUŽBY“ ............................................................................................. 88
.....
Zdroje:
- Adamec, S. – Trhoň, D.: Člověk, data informace. Praha, VŠE, 1993.
- Adamec, S. – Trhoň, D.: Produkční, řídící a informační systémy firem v tržní
- ekonomice. Praha, VŠE, 1994.
- Adamec, S. – Horný, S. – Rosický, A.: Projektování informačních systémů,
- Praha, VŠE, 1997.
- Střížová, V.: Organizace, informace, management. Praha, VŠE, 2004.
- Svatá, V.: Projektové řízení v podmínkách ERP systémů. Praha, VŠE, 2002.