Popis:
ÚVOD
Naši současnost charakterizují pojmy jako “informační společnost” nebo “mediální společnost”. Podobně jako byly předešlé dějinné etapy určovány technickými revolucemi či sociálními změnami, jsou pro naši dobu příznačná masová média a jejich razantní rozvoj. Je to poprvé v dějinách, kdy mají lidé tolik různých možností jak získávat informace , vzdělávat se a bavit z různých zdrojů.
Čím více získávají informace na významu, tím větší je zodpovědnost “výrobců médií”, tedy těch, kteří v médiích vybírají informace, zpracovávají je a předkládají čtenáři, posluchači nebo divákovi. S růstem významu a moci médií roste pokušení jejich výrobců uplatňovat vlastní vliv a dokonce můžeme sledovat snahu o manipulování procesu tvorby veřejného mínění.
Sledujeme-li vývoj lidské komunikace od nejstarších dob do současnosti, můžeme pozorovat, jak v evoluci lidé procházeli odlišnými komunikačními stadii. Se vzrůstající rychlostí postupovali z období signálů k následujícím, v nichž ovládli řeč a jazyk. Následně získali schopnost psát, pak tisknout a nakonec dobyli jak čas tak prostor v současném období vyspělých médií.
Jedním z hlavních poznatků, týkajících se těchto přechodů, byl ten, že každý měl svůj důležitý “dopad”. To znamená, že každý z nich přinesl zásadní změny jak v lidském myšlení na individuální úrovni, tak v kulturním vývoji na kolektivní úrovni. Tak jako řeč znamenala pro naše primitivní předky nesmírný pokrok, následující rozšíření psaní, tisku a současné masové komunikace dalo lidem z odpovídajících období výhody nad jejich předchůdci. Jak jedna etapa přecházela do druhé, lidské myšlení se stávalo vyspělejším a kultura stále komplexnější.
Klíčová slova:
média
komunikace
masy
přenos
epocha
lidská komunikace
Obsah:
- Úvod
Význam přenosného média
Vývoj lidské komunikace
Charakteristika médií
Prostředky masové komunikace
Vliv masové komunikace
Závěr
Slovníček pojmů
Použitá literatura
Zdroje:
- KUNCZIK, Michael. Základy masové komunikace. Praha: Karolinum, 1995.
- McLUHAN, Herbert Marshall. Člověk, média a elektronická kultura. Brno: Jota, 2000.
- McLUHAN, Herbert Marshall. Jak rozumět médiím. Praha: Odeon, 1991.
- BLAŽEK, Bohuslav. Tváří v tvář obrazovce. Praha: Sociologické nakladatelství, 1995.
- DeFLEUR, Melvin L., BALLOVÁ-ROKEACHOVÁ, Sandra J. Teorie masové komunikace. Praha: Karolinum, 1996.
- McQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál, 1999.
- OSVALDOVÁ, Barbora aj. Encyklopedie praktické žurnalistiky. Praha: Libri, 1999.