Popis:
1. Projektové vyučování
Pedagogický slovník popisuje projektové vyučování jako "vyučování založené na projektové metodě"(Průcha, Walterová, 1999). Tato metoda je dle stejného slovníku „vyučovací metoda, v níž jsou žáci vedeni k řešení komplexních problémů a získávání zkušenosti praktickou činností a experimentováním. Je odvozena z pragmatické pedagogiky a principu instrumentalismu, rozvíjená J. Deweyem, W. Kilpatrickem aj. v USA a dalších zemích. Jedna z nejvýznamnějších metod podporující motivaci žáků a kooperativní učení. Projekty mohou mít formu integrovaných témat, praktických problémů ze životní reality, nebo praktické činnosti vedoucí k vytvoření nějakého výrobků, výtvarného či slovesného produktu“(Průcha, Walterová, 1999). W. Kilpatrick sám vidí podstatu projektového vyučování v "každé plánovité a samostatné činnosti, kdy se řeší nějaká úloha za účelem jejího vyřešení“ (Grecmanová, Urbanovská, 1997). Kromě W. Kilpatricka nahlíží atribut plánování J. Sageder. Ten mimojiné konstatuje, že "projekt se orientuje na relativně obsáhlé, prakticky významné a realitě blízké problémy, jejichž řešení musí žáci převážně samostatně a zodpovědně plánovat a provádět při využití materiálních prostředků“ (Grecmanová, Urbanovská, 1997). Podle téhož autora spočívá hlavní pedagogický cíl projektu v porovnávání, popřípadě samostatném získávání znalostí o tom, jak mohou být určité problémy řešeny v praxi“ (Grecmanová, Urbanovská, 1997). Výše uvedené vymezení projektového vyučování, jej samotné vnímá jako metodu.
Klíčová slova:
vyučování
negativa
exkurze
vyučování
projekty
časová náročnost
didaktické pomůcky
Obsah:
- 1. Projektové vyučování
Rysy, které má projekt mít, uvádí J. Coufalová (2006, s. 11):
Základní kroky projektu
Pozitivní vlivy projektové výuky
Negativa, obtíže projektové metody
2. Praktická část
Cílová skupina
Mezipředmětové vztahy:
Časová náročnost:
Cíl projektu:
Výukové cíle:
Materiální a didaktické pomůcky:
Exkurze ÚP
Exkurze Agentura Sirius, s. r. o.,
1. Vyučovací hodina
2. Vyučovací hodina
Průběh zpracovávání zadání
3. Vyučovací hodina
Zdroje:
Zdroje:
- COUFALOVÁ, J. Projektové vyučování pro první stupeň základní školy. Praha: Fortuna, 2006. ISBN 80-7168-958-0.
- GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, V. Projektové vyučování a jeho význam v současné škole. Pedagogika č.l/1997.
- KRATOCHVÍLOVÁ, J. Teorie a praxe projektové výuky. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2006. 160 s. ISBN 978-80-210-4142-2.
- UHER, J. Hlavní zásady didaktické s ohledem na princip činné školy. IN: PRÁŠILOVÁ, M. Co to vlastně je, když se řekne projekt. Učitelské listy č.1/2003-2004.
- PRŮCHA, J. - WALTEROVÁ, E. - MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-252-1.
- SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: ISV, 1999, s. 217. ISBN 80-85866-33-1.
- VRÁNA, S. Učebné metody. IN: PRÁŠILOVÁ, M. Co to vlastně je, když se řekne projekt? Učitelské listy č.1/2003-2004.