Výběr z reformních i současných edukačních koncepcí
Popis:
Když se autorům otevřela na začátku devadesátých let dvacátého století možnost psát svobodně o nejrůznějších tématech, objevilo se na trhu postupně narůstající množství publikací o alternativních možnostech výchovy a vzdělávání. Tato produkce odrážela zájmy a potřeby té doby, počínající změny v oblasti výchovy a vzdělávání a první kroky k transformaci školy.
Označení alternativní školy se ujalo a bylo běžně používáno nejen pro nejčastěji popisovanou pětici reformních koncepcí waldorfské, montessoriovské, daltonské, freinetovské a jenské školy, ale i pro všechny ostatní školy běžného typu, které se ve své pedagogické činnosti něčím odlišovaly od běžných škol standardních. Zvýšený zájem české pedagogické veřejnosti o nové přístupy k výchově a vyučování byl doprovázen polemikou odborníků, kteří se snažili usměrnit používání názvu alternativní tak, aby odpovídalo historickému vývoji pedagogiky.
Klíčová slova:
edukace
koncepce
výchova
vzdělávaní
pedagogika
Obsah:
- Úvod (J. Svobodová ) 4
1. Historie reformních pedagogických myšlenek
1.1 Reformní pedagogika ve světě (J. Svobodo-vá) 5
1.2 Reformní pedagogika v Československu (J. Svobodo-vá) 12
1.3 Směry a tendence ve světové pedagogice druhé poloviny 20. století (J. Svobodo-vá) 18
2. Obecné koncepce a metody ve výchově a vzdělávání
2.1 Otevřená škola (H. Hor-ká) 22
2.2 Projektová výuka (J. Kratochvílo-vá) 25
2.3 Dramatická výchova (M. Pavlovská) 31
2.4 Angažované učení (H. Hor-ká) 34
3. Vybrané edukační programy
3.1 Škola podporující zdraví - rozvojově preventivní program pro každou školu (J. Svobodo-vá) 36
3.2 Step by step - vzdělávací program “Začít spolu“ (H. Filo-vá) 38
4. Reformní pedagogické koncepce v teorii a praxi
4.1 Waldorfské školy (M. Pol) 39
4.2 Marie Montessoriová a její pedagogický koncept (T. Ja-ník) 42
4.3 Pedagogika Célestina Freineta v teorii a praxi (T. Janík) 44
4.4 Výuka podle daltonského plánu (A. Polák, J. Val-la) 45
4.5 Jenský plán (R. Pospíšil) 47
5. Aktuální problémy výchovy a vzdělávání
5.1 Domácí vzdělávání jako jeden ze způsobů individuálního vzdělávání (S. Stře-lec) 49
5.2 Inteligence, talent a nadání jako atributy žáků v současném vzdělávacím systému (J. Škrabánko-vá) 50
Zdroje:
- EYNON, R.; WALL, D. Přístupy založené na kompetencích. Diskuse problémů pro skupiny odborníků. Journal of Further Higher Education, 2002, č. 4, s. 317-325.
- ERTMER, P. Odpovědný projekt výuky - podpora jeho přijetí a proces změny. Educational Technology, 2001, č. 6, s. 33-38.
- FUNDA, O. A. Učitelovo sebevzdělávání. Pedagogika, 1995, č. 1, s. 2.
- GOLEMAN, D. Emoční inteligence. Praha: Columbus, 1997.
- MAŇÁK, J. Učitel dnes a zítra. Universitas, 1991, č. 4, s. 15-18.
- MÖNKS, F. J. Development of gifted children: the issue of identification and programming. In: Mönks, F. J.; Peters, W.A.M (Eds.), Talent for the future. The Nederlands, Van Gorcum, 1986.
- Národní program rozvoje vzdělávání v České republice. (Bílá kniha). Praha: MŠMT, 2001 Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Informace a dokumenty 2004. MŠMT, 2004.
- RENZULLI, J.S. The three-ring conception of giftedness: a developmetal model for creative productivity. In: Sternberg, R.J., Davidson, J.E., (Eds.): Conceptions of giftedness. Cambridge: Cambridge Universi-ty Press, 1986, s. 53-92.
- RUISEL, I. Základy psychologie inteligence. Praha: Portál, 2000.
- TANNENBAUM, A.J. Gifted children: Psychological and educational perspectives. New York: MacMillan, 1983.
O souborech cookie na této stránce
Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.