Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 659   projektů
0 nových

Výukové metody

«»
Přípona
.doc
Typ
seminární práce
Stažené
2 x
Velikost
0,2 MB
Jazyk
český
ID projektu
3357
Poslední úprava
19.05.2014
Zobrazeno
2 612 x
Autor:
josef.trousil
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
Výukové metody
Teoretický pohled
Vyučovací metoda - definice
- Cílevědomý a záměrný postup, kterým učitel reguluje učení žáků při vyučování.
- Způsob záměrného uspořádání činnosti učitele a žáka (cesta) směřující k danému výukovému cíli.
- Způsob uspořádání učiva ve vyučovacím procesu.

Funkce metod
Jednou z klíčových funkcí výukových metod je řídit (regulovat) žákovské učení tak, aby jeho výsledkem byly osvojené vědomosti a dovednosti a rozvinuté schopnosti žáků, a to v souladu s výukovými cíli, s přihlédnutím k individuálním rozdílům mezi žáky ve třídě.
Učitel svou vyučovací činností (vyučováním) podněcuje, v souladu s výukovými cíli, odpovídající učební aktivity žáků. Například zaměřuje pozornost žáků na klíčové informace, vyvolává diskusi o učivu, zadává jim úlohy pro samostatnou práci apod. Těmito postupy tedy navozuje učení žáků. Učením si žáci pod vedením učitele osvojují vědomosti, dovednosti, návyky, ale např. i postoje a rozvíjejí své schopnosti.

Funkce výukových metod lze tedy shrnout takto:
- informační (informovat žáka)
- formativní (formování osobnosti žáka)
- výchovná

Klíčová slova:

vyprávění

instruktáž

didaktika

laborování

brainstorming

frontální výuka



Obsah:
  • Obsah 1
    Výukové metody 4
    Teoretický pohled 4
    Vyučovací metoda - definice 4
    Funkce metod 4
    Vývoj vyučovacích metod 4
    Vyučovací metody dle zapamatovatelnosti 5
    Volba metody 5
    Strukturní prvky metody 6
    Klasifikace výukových metod 6
    Dělení výukových metod (Lerner) 6
    Dělení metod (Maňák, Švec) 7
    1. Klasické výukové metody 8
    1.1. Metody slovní 8
    1.1.1. Vyprávění 8
    1.1.2. Vysvětlování 8
    1.1.3. Přednáška 9
    1.1.4. Práce s textem 10
    1.1.5. Rozhovor 10
    1.2. Metody názorně-demonstrační 11
    1.2.1. Předvádění a pozorování 11
    1.2.2. Práce s obrazem 11
    1.2.3. Instruktáž 12
    1.3. Metody dovednostně-praktické 12
    1.3.1. Napodobování 12
    1.3.2. Manipulování, laborování, experimentování 13
    1.3.3. Vytváření dovedností 13
    1.3.4. Produkční metody 14
    2. Aktivizující výukové metody 14
    2.1. Metody diskusní 14
    2.2. Metody heuristické, řešení problémů 14
    2.3. Metody situační 15
    2.4. Metody inscenační 16
    2.5. Didaktické hry 17
    3. Komplexní výukové metody 17
    3.1. Frontální výuka 18
    3.2. Skupinová a kooperativní výuka 18
    3.3. Partnerská výuka 19
    3.4. Individuální a individualizovaná výuka, samostatná práce žáků 20
    3.5. Kritické myšlení 20
    3.6. Brainstorming 21
    3.7. Projektová výuka 22
    3.8. Výuka dramatem 22
    3.9. Otevřené učení 23
    3.10. Učení v životních situacích 23
    3.11. Televizní výuka 24
    3.12. Výuka podporovaná počítačem 24
    Zdroje 26

Zdroje:
  • ŠVEC, Vlastimil, MAŇÁK, Josef. Výukové metody. 2003. 219 s.
  • ČÁBALOVÁ, Dagmar. Pedagogika pro učitele - modul B , 2007.
  • KALHOUS, Zdeněk, OBST, Otto. Školní didaktika. 2002. 447 s.
O souborech cookie na této stránce

Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.

Nastavení Povolit vše