Popis:
Tuto seminární práci jsem zpracoval na základě zadání, které jsem obdržel v předmětu Písmo a knižní kultura. Cílem této seminární práce je zmapovat celý průběh vývoje barokního a klasicistního písma od jejich počátku, rozvoje a vyvrcholení tvorby v tomto období. Barokní sloh (1600-1780) pojmenovali klasicistní estetici v první polovině 18. století, jako označení tvorby porenesančního období. Původ názvu Baroko je vykládán různě. Někdy jako „baroque“ (francouzsky „podivný“), „Ba
rucca“ (z portugalštiny „přetočený, překroucený“) nebo „Báros“ (řecky „hojnost“, myšleno v dekoru), v klenotnictví zase zakřivenou perlu. Název tedy pochází z hanlivého chápání barokního slohu jako něco až přehnaně přezdobeného. Baroko vzniklo na konci 16. století z přechodové fáze mezi vrcholem Renesance a Barokem (tzv. Manýrismus) v Itálii. Z níž se poté rozšířilo do celé Evropy (včetně Čech v 17. století). Hlavní znaky baroka byly v protikladu s renesančním slohem. Baroko je totiž opakem harmonie a rovnováze. I když Baroko převzalo téměř všechny prvky od Renesance, použilo je jinak se svým záměrem. Baroko ohromuje dynamikou, mohutnosti, přepychem a zdobnými prvky.
Klíčová slova:
baroko
pásmo
sloh
renesance
přepych
Obsah:
- Baroko 5str.
Barokní antikva a italika přechodného typu 6str.
Počátky barokního písma 7str.
Rozšíření písma 8str.
Klasicismus 16str.
Antikva a italika klasicistního typu 17str.
Rozšíření písma 17str.
Barokní a klasicistní kursiva 25str.
Rozšíření písma 27str.
Barokní a klasicistní písma ornamentální 29str.
Ornamentální barokní kursiva 36str.
Zdroje:
- Kapitoly: 2. 3. 4. 6. 7. 8. 9. 10. 11.
- MUZIKA, František. Krásné písmo II. Praha a Litomyšl: Pasek, 2005. 581 s. ISBN 80-7185-739-4
- Kapitoly: 1. 5.
- MRÁZ, Bohumír. Dějiny výtvarné kultury II. Praha: IDEA SERVIS, 2008. 202 s. ISBN 978-80-85970-61-6
- Kapitoly: 7a.
- DVOŘÁKOVÁ, Eva. Typografie: Od olova k počítačům. Praha: Svojtka a Vašut, 1997. 190s. ISBN 80-7180-296-4