Popis:
Na základě výzkumu dnešní doby je všeobecně známé, že zlepšující se životní úroveň už několik let vede, i u dětí, k omezování pohybové činnosti během denního programu . Zároveň se snižuje spontánní aktivita. Dětská hřiště zejí prázdnotou. Taktéž počet dětí v kroužkách se sportovním zaměřením je nízká. Sport ustupuje intelektuálnějším kroužkům: jazyky, informatika apod. Mnoho dětí vyměnilo aktivní tréning za pasivní sledování televize a nebo raději za hraní počítačových her. Důsledkem takového životního stylu jsou negativní jevy jako obesita, menší tělesná zdatnost a pohyblivost. A co je nejhorší, s nadbytkem kvalitně nevyužitého volného času i zvýšená kriminalita mládeže.
Naštěstí ješte najdeme nadšence pro sport. Ti se věnují svému zájmu s cílem dosáhnout úspěchu. Překonávají sami sebe a to jim pomáhá při vývoji nejen tělesném, ale hlavně psychickém. Tyto děti nemají čas na nudu a různé zlozvyky vedoucí mnohdy k jejich morálním úpadkům. Vědí, co je to vydat ze sebe všechny svoje síly a překonávat překážky. Tyto děti mají navrch, protože dnešní doba si vyžaduje člověka, který se umí obracet, jde za svým cílem, je vyrovnaný a trpělivý. Úspěch stojí za to.
U dětí, zvláště na prvním stupni ZŠ, patří mezi nejoblíbenější školní předmět tělesná a pohybová výchova. Je to přirozené, protože děti od malička mají rádi pohyb. Doslova ho vyhledávají.
Tento výzkum je zaměřen na pohybovou zdatnost dětí dnešní doby.
Klíčová slova:
pohybová zdatnost
výzkum
metodika
výsledky
kotoul
stojka
roznožka
hypotéza
Obsah:
- 1 Úvod
2 Cíl, hypotézy a úkoly
2.1 Cíl
2.2 Hypotézy
2.3 Úkoly
3 Metodika výzkumu
3.1 Charakteristika výzkumné situce
3.2 Charakteristika výzkumného souboru
3.3 Metody zjišťování empirických údajů
3.3.1 Studium materiálů
3.3.2 Metoda pozorování
3.3.3 Rozhovor
3.4 Metody vyhodnocení údajů
4 Výsledky
4.1 Porovnání úrovně pohybové zdatnosti chlapců a dívek
4.1.1 Celkové porovnání
4.1.2 Roznožka
4.1.3 Stojka na lopatkách
4.1.4 Kotoul vpřed
4.1.5 Kotoul vzad
4.2 Porovnání výkonů chlapců a dívek v závislosti na somatotypu
4.2.1 Celkové porovnání
4.2.2 Somatotypy chlapců
4.2.3 Somatotypy dívek
4.3 Porovnání chlapců a dívek podle prostředí, ve kterém vyrůstají
4.3.1 Celkové porovnání
4.3.2 Chlapci
4.3.3 Dívky
5 Závěr
6 Přílohy
7 Seznam literatury
Zdroje:
- BERDYCHOVÁ, J., Tělesná výchova pro studující učitelství základní školy ,vyd. Praha : SPN, 1978, 231 s.
- ČAČKA, O., Psychologie dítěte,vyd. Tišnov : SURSUM, 1996, ISBN 80-85799-03-0, 112 s.
- KODÝM, M., et al. Fyziologie a psychologie tělesné výchovy žáku mladšího školního věku,vyd. Praha : SPN, 1985, 168 s.
- LANGMEIER, J.,et al. Vývojová psychologie,vyd. Praha : Grada publishing, 1998, ISBN 80-7169-195-X, 343 s.
- LIEVEGOED, B. C. J., Vývojové fáze dítěte, vyd. Praha : Baltazar, 1992, ISBN 80-900307-7-7, 166 s.
- LISÁ, L., et al: Vývoj dítěte a jeho úskalí, vyd. Praha : AVICENUM, 1986, 274 s.
- SKALKOVÁ, J.,et al., Úvod do metodologie a metod pedagogického výzkumu, vyd. Praha: SPN, 1983, 204 s.
- SRDEČNÝ, V., et al., Tělesná výchova zdravotně oslabených, vyd. Praha : SPN, 1997, 252 s.
- SÝKORA, F. - KOSTKOVÁ, J. a kol.: Didaktika tělesné výchovy. Praha : SPN, 1985, 212 s.
- VANĚK, M., et al., Psychologie sportu, 2.vyd. Praha : SPN, 1984, 197 s.