Vzdělávání
Popis:
1 Úvod
Motto:
“Vzdělání není něčím na způsob vody, kterou můžeš přenášet kbelíkem a nalévat do utěsněné cisterny. Vzdělání je na způsob ohně, který když se jednou zapálí, tak už se sám živí a obnovuje.”
(pravděpodobná Goethova parafráze na řeckého filosofa Hérakleita)
Vzdělávací služby jsou dnes již nepostradatelnou součástí každé společnosti, bez nichž by jen stěží mohla fungovat a prosperovat. Dostatečné vzdělání a schopnosti díky němu získané dávají lidem větší možnosti uplatnit se na trhu práce, zvyšuje se jejich potenciál a nemalou měrou přispívají také k samotné seberealizaci člověka.
Vzdělávání v různých formách se vyvíjí od samotných počátků civilizace. Od pravěku až do současnosti vždy lidé přicházeli s novými myšlenkami, dovednostmi a principy, které bylo nutné a potřebné předat dále formou vzdělávání. Prezident z Freie Universität Berlin Dieter Lenzen v roce 1994 uvedl, že „vzdělání začalo buď před milionem let nebo v roce 1770“, kdy byla založena první katedra pedagogie na univerzitě v Halle v Německu. Tím naznačil, že „vzdělávání jako věda nemůže být separována od vzdělávacích tradic existujících předtím.“1
Samotným cílem práce je podat přehledný a stručný obraz o vývoji vzdělávání v České republice v posledních letech. Zjištěné údaje jsou následně srovnávány s rovnocennými hodnotami v rámci dalších zemí.
Klíčová slova:
vzdělávání
školství
vzdělání
klasifikace ISCED-07
kmenové obory
Obsah:
- Anotace
Abstract
1 Úvod
2 Část teoretická – obecné vymezení pojmů
2.1 Vymezení pojmu vzdělávání z hlediska Odvětvové klasifikace ekonomických činností (OKEČ)
2.1.1 Rozdělení vzdělávacích služeb podle ISCED-97
a) 09.1 Preprimární a primární vzdělávání
b) 09.2 Sekundární vzdělávání
c) 09.3 Postsekundární vzdělávání nižší než terciální
d) 09.4 Terciární vzdělávání
e) 09.5 Vzdělání nedefinované podle úrovně
f) 09.6 Vedlejší služby ve vzdělávání
2.1.2 Služby kolektivního charakteru
a) 09.7 Aplikovaný výzkum a vývoj v oblasti vzdělávání
b) 09.8 Vzdělání jinde neuvedené
2.2 Konstrukce klasifikace kmenových oborů vzdělání
Obr. č. 1: Schéma kódu kmenového oboru vzdělání
Tab. č. 1: Zjednodušené kódové označení kategorií dosaženého vzdělání podle KKOV
Seznam použité literatury
Zdroje:
- www.czso.cz Český statistický úřad
- www.wikipedie.cz Wikipedie otevřená encyklopedie
- Kleňhová M., Šťastnová P., Cibulková P.: České školství v mezinárodním srovnání, Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2007, Praha 2007
O souborech cookie na této stránce
Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.